دروغگویی رهبران اخوان سوریه:

هیچ نیروی مسلحی در سوریه نداریم!!

هیچ نیروی مسلحی در سوریه نداریم!!
چهارشنبه 21 فروردين 1392 - 19:02

سران اخوان المسلمین سوریه که بخش اصلی ائتلاف تشکیل شده در قطر را در دست خود دارند و این روزها به دلیل مصادره آنچه که "انقلاب مردم سوریه" خوانده می‌شود مورد حمله سایر گروه‌های مخالف قرار دارند، خود را از هر اقدام نظامی و داشتن شاخه مسلح در داخل خاک این کشور دور می‌دانند.

اخوان سوریه که نقش اصلی و مهم را در ناآرام کردن سوریه و جذب ده‌ها میلیارد دلار کمک از کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص قطر و عربستان و همچنین دولت اخوانی ترکیه را دارد، به تازگی مدعی شده‌اند که فعالیت مسلحانه در سوریه نداشته و تنها به کار سیاسی می‌پردازند.
هر چند دلیل اصلی این سخنان را باید در فشار بیش از اندازه دیگر گروه‌های مخالف سوریه دید، اما ناکامی اخوان در به دست آوردن موفقیت چشمگیر در سوریه از یک‌سو و کنترل دولت تشکیل شده در دوحه از سوی دیگر، باعث شده تا آنها در یک موضع‌گیری عجیب خود را فاقد شاخه مسلح در سوریه بدانند.
در همین حال کارشناسان مسایل سیاسی و امنیتی در سوریه بر این باور هستند که اخوان سوریه که با کمک سازمان اطلاعات ترکیه نوعی هدایت اولیه القاعده را برای ورود به این کشور را در دست داشت و امروز قادر به کنترل آن نیست، از پیوند این گروه تروریستی با القاعده و بیعت آنها با ایمن الظواهری وحشت زده شده و مدعی نداشتن نیروی مسلح در سوریه می‌شود.
اما بر خلاف ادعاهای مطرح شده توسط محمد رياض الشقفة که در گفت‌وگو با تریبون رسمی اخوان المسلمین – شبکه الجزیره قطر – اسناد و مدارک بسیاری وجود دارد که نشان دهنده فعالیت نظامی اخوان در سوریه و کشاندن اعتراضات در این کشور به مرحله نظامی می‌باشد.
گروه مسلح موسوم به "تیپ توحید" که در دو منطقه سوریه به شدت فعال است، در واقع شاخه اصلی مسلح اخوان سوریه به شمار می‌رود و فرماندهی مستقیم آن را هم فاروق طیفور از اعضای بلندپایه این جماعت بر عهده دارد.
این گروه مسلح که ابتدا در ادلب در شمال و درعا در جنوب فعال بود، نخستین تلاش‌ها را برای اشغال حلب انجام داد و بیشترین پول را هم همین جماعت از قطر و ترکیه دریافت می‌کند. فاروق طیفور پس از آنکه مطلع شد نمی‌تواند با حضور 10هزار نیروی سازماندهی شده تیپ توحید در سوریه موفق شود، دست به دامان القاعده شد و با کمک سازمان اطلاعات سوریه، ترکیه و عربستان هزاران نفر از آنها را از کشورهای مختلف وارد سوریه کرد.
این نیروها تا چهار ماه پیش نیز تا اندازه‌ای قابل کنترل بودند، اما اکنون خود به عنوان یک نیروی مدعی مطرح شده و بارها با اعضای تیپ توحید در حلب و ادلب درگیر شده‌اند و تلفات و خسارت‌های بسیاری متحمل شده‌اند.
بسیاری از افرادی که برای مدت سه دهه فاروق طیفور محمد رياض الشقفة و البیانونی آنها را برای روز مبادا جذب کرده بودند و در فرماندهی تیپ توحید قرار داشتند، در درگیری با ارتش سوریه به هلاکت رسیده و بسیاری از افراد باقیمانده به جبهه النصره پیوستند و عملا تیپ توحید شاخه شمال به شدت تضعیف شد تا جایی که باید گفت شاخه نظامی اخوان در میان هجمه زیاد جبهه النصره توان خود را از دست داد و از همین رو است که آنها می‌گویند که هیچ نیروی مسلحی را در سوریه ندارند.
علی‌رغم آنکه توان نظامی اخوان در شمال از بین رفته است، اما آنها همچنان مجموعه‌های کوچکی را در اطراف دمشق دارند که به دلیل تحلیل رفتن توانشان تنها به حملات خمپاره‌ای به پایتخت و انفجار بمب در مناطق پر تردد پایتخت می‌پردازند. این گروه‌ها نیز در حال سرکوب شدن هستند این آخرین امیدهای اخوان در اطراف پایتخت نیز در حال نابودی است.
یکی از مواردی که محمد رياض الشقفة حاضر به اعتراف به آن نیست، تحلیل رفتن قوای جوان اخوان المسلمین سوریه است. در حالی که جبهه النصره با استفاده از نیروی بی‌پایان و کم خرد سلفی – وهابی از همه کشورهای عربی توان خود را بازسازی می‌کند، اخوان این توان را ندارد و اکنون برای این جماعت گروهی پیرمرد قدیمی بر جای مانده است که بیشتر آنها نیز در خارج از مرزها به سر می‌برند.
آنچه که در این میان مهم به نظر می‌رسد تلاش اخوان برای بزرگ نشان دادن خود است در حالی که این جماعت مانند شیر بی‌یال و دم و اشکمی است که عنوان شیر را دارد اما زیر ضربات ارتش سوریه دیگر قادر نخواهد بود کمر راست کند.
دور اخوان در سوریه تمام شده است، دلارهای قطر و حمایت‌های سیاسی ترکیه نیز دیگر نخواهد توانست برای این جماعت طرفداری دست و پا کند، چرا که سوری‌ها عملکرد اخوان مصر و تمامیت خواهی آنها را دیده‌اند و می‌دانند که آدم‌کش‌های جبهه النصره صد بار بهتر از اخوان المسلمین سوریه هستند، چرا که آنها دستکم به اصولی اعتقاد دارند اما اخوان سوریه به هیچ چیز اعتقاد ندارد و تنها در صدد رسیدن به قدرت و تشکیل حکومت جهانی اخوان هستند.

 

نویسنده: کریم جعفری

پربیننده ترین خبرها