گوشه ای از روابط پنهان جبهه النصره و القاعده عراق

گوشه ای از روابط پنهان جبهه النصره و القاعده عراق
چهارشنبه 21 فروردين 1392 - 19:18

یک منبع اطلاعاتی نزدیک به جبهه النصره در گفت وگو با پایگاه "عربی پرس" اظهار داشت: روابط عنصر تشکیل دهنده گروهک های اولیه جبهه النصره در شام و دولت اسلامی عراق، پیشینه ای قدیمی تر از وقایع سوریه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این منبع افزود:رهبران بلند پایه دولت اسلامی عراق پیش از شروع ناآرامی ها، چندین سال درون سوریه فعالیت داشته و برای تشکیل این ساختار در شام  تلاش زیادی کردند که ابوعبدالعزیز عراقی، از رهبران سازمان القاعده عراق و تحلیلگر راهبردی و "میسر الجبوری" شهروند عراقی که از رهبران مشهو رسازمان العراق به شمار می رود؛ از برجسته ترین آنان به شمار می روند.

این منبع افزود: به همین دلیل اقدام برای وحدت و تاسیس دولت اسلامی در عراق و شام غافلگیر کننده نبود بلکه، همه شواهدی که رسانه ها بسیاری از آن را منتشر کردند بیانگر این است که جبهه النصره، فرزند ارشد دولت اسلامی عراق است.

این منبع با اشاره به حادثه گذرگاه الیعربیه یعنی حمله برخی از اعضای دولت اسلامی عراق به سربازان سوری پناه برده در عراق و کشته شدن ده ها نفر از آنان، آن را بزرگترین دلیل و شاهد بر نوع رابطه ای می داند که پنهانی جبهه النصره و دولت اسلامی عراق را به یکدیگر پیوند می داد، می گوید: در واقع جبهه النصره هیچ  امیری نداشت و ابومحمد الجولانی فقط مدیر کل آن بود و این یعنی اینکه مقامی بالاتر از وی وجود داشت که جولانی با وی بیعت کرده بود.

بر اساس اطلاعات پایگاه "عربی پرس"؛ رایزنی ها و مباحث درباره اعلام وحدت میان جبهه النصره و دولت اسلامی عراق به یک سال پیش یعنی فقط چند ماه پس از اعلام تاسیس جبهه النصره بازمی گردد اما  تحولات میدانی از یک سو، فشارهای آمریکا و ترکیه از سوی دیگر و مخالفت تعدادی از افراد وابسته به جریان سلفی با این دیدگاه از سوی دیگر موجب شد تا اعلام آن تا کنون به تعویق بیفتد.

این منبع رسانه ای نزدیک به جبهه النصره در ادامه افزود: طی ماه های گذشته چندین نشست در ترکیه به منظور رفع مانع تراشی برای ایجاد وحدت میان دو سازمان القاعده تشکیل شد زیرا دولت آنکارا بیم آن داشت این مساله حوادث سوریه را تحت الشعاع خود قرار دهد و با این دید که حکومت بشار اسد جبهه دفاعی نیرومندی بر ضد سازمان تروریستی شماره یک جهان است، می تواند به حکومت بشار اسد مشروعیت بین المللی دهد.

اما ترکیه و در پشت آن قطر به در پنهان نگاه داشتن این مساله و دیراعلام کردن آن عملاً به موفقیت رسیدند اما تحولات میدانی سوریه و عراق، رهبر دولت اسلامی عراق را در تنگنا قرار داد تا هرچه زودتر از وحدت دو سازمان خبر دهد به ویژه اینکه هزینه کردن برای جبهه النصره از بیت المال خود و ارسال سلاح برای آنان از انبارهای خود بسیار فراتر از آن بود که در قالب کمک های عادی به سازمانی هم پیمان یا حتی یک دوست گنجانده شود.

بر اساس اعلام این منبع، ابوعبدالعزیز در جبهه النصره شخصیت بسیار پرنفوذی به شمار می رود و هنوز نیز عملکرد این جبهه و نوع بیانیه های صادره از آن را تعیین می کند و او بود که همه را به اعلام وحدت دو سازمان تشویق می کرد و در برابرهمه موانعی که بر سر راه آن بود می ایستاد.

ابوعبدالعزیز هم اکنون نیز در قانع کردن گردان ها و لشکرها برای بیعت با امیر دولت اسلامی عراق و شام و جهاد کردن زیر پرچم وی نقش بسیار زیادی دارد، به ویژه اینکه برخی از برجسته ترین رهبران گردان ها و لشکرها به ویژه آنهایی که دارای گرایش های سلفی و مبارزاتی هستند از جهادگران پیشین عراق بوده و روابط قوی با ابوعبدالعزیز دارند و از وی تاثیر می پذیرند. 

این منبع آگاه در پایان با تاکید بر این مساله که مطالبی که البغدادی در خصوص وحدت میان دو سازمان اعلام نکرده، بسیار مهم تر از مطالبی است که بیان کرده و این وحدت خواه ناخواه لبنان و اردن را نیز شامل می شود، می گوید: ما در واقع با سازمان القاعده در همه سرزمین های شام و نه فقط در سوریه و عراق روبرو هستیم و بلکه فراتر از آن، در انتظار سخنان مهمی از سعید الشهری از سرزمین یمن رهبر سازمان القاعده می باشیم که شایع شده بود کشته شده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها