کمک بلاعوض سه میلیاردی قطر به دولت اخوانی مصر

کمک بلاعوض سه میلیاردی قطر به دولت اخوانی مصر
چهارشنبه 21 فروردين 1392 - 19:43

نخست وزیر قطر ازافزایش روند پشتیبانی مالی بلاعوض به ارزش سه میلیارد دلار از دولت مصر خبر داد و گفت: ما در برابر این کمکها از دولت مصر هیچ انتظاری نداریم و این اقدامات برادرانه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از الیوم السابع مصر، شیخ حمد بن جاسم گفت: موضع شفاف دولت قطر از  پیش از انقلاب 25 ژانویه حمایت از دولت مصر است زیرا این کشور را برادر بزرگ جهان عرب می داند که قدرتمندیش توانمندی همه عرب ها را نشان می دهد!
وی افزود: روابط مصر و قطر پیش از انقلاب به دلیل برخی مواضع سیاسی بسیار متشنج بود اما هم اکنون زمینه برای حمایت از مصر در برابر قطر فراهم است .
بن جاسم در کنفرانس مطبوعاتی با  همتای مصری خود در دوحه در مقر دیوان شاهی گفت: مطالبی که درباره کانال سوئز مطرح است صحت ندارد و قطر در مزایده های علنی برای سرمایه گذاری شرکت خواهد کرد و چین نیز بدون مناقصه سرمایه گذاری کرده بود.

نخست وزیر دولت قطر که رابطه نزدیکی با جماعت اخوان دارد، در ادامه با بیان اینکه با فعالیت شرکت های مصری در قطر بدون ضامن موافقت کرده و ازفعالیت هر شرکت مصری در قطر استقبال می کند و این شرکت ها به صورت مستقیم وبدون هیچ موانعی فعالیت خواهند داشت، افزود: دولت قطر تحت تاثیر رسانه ها قرار نمی گیرد اما به رسانه های جدی احترام می گذارد و ما نیز از آنان قدردانی می کنیم زیرا مردم آگاه هستند و می توانند درست را از نادرست تشخیص دهند.
وی در خصوص موضوع سوریه بدون اشاره به کمک های ویرانگر دولت متبوعش به شورشیان مسلح سوریه و باز کردن پای القاعده در این کشور مدعی شد: همه برای پایان دادن به وضعیت  ملت سوریه و متوقف کردن کشتارها تلاش می کنند.
از سوی دیگر نخست وزیر مصر تاکید کرد: دولت مصر برای حل مشکلات سرمایه گذاران در چارچوبی قضائی و بدون مراجعه به دادگاه ها و حفظ حقوق دولت مصر برای تشویق سرمایه گذاری در داخل کشور، قانون های جدیدی تصویب کرده است.

هشام قندیل با بیان اینکه مصر مشکل بیش از 60 شرکت سرمایه گذار با سرمایه هایی بالغ بر 60 میلیارد پوند مصری حل شده و دیدار کنونی، سرآغازی برای تشویق سرمایه گذاری در مصر است، از دولت قطر به خاطر حمایت از مصر قدردانی کرد و گفت: مصر خانه عربهاست و روی پای خود خواهد ایستاد و نباید اجازه دهیم مواضع شخصی افراد روابط رسمی کشورها را تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود: شرکتهای مصری برای فعالیت در قطر فرصتهای  زیادی دارند، اتاق عملیات قطر - مصر همچنان برقرار است و بار دیگر فعالیت خود را از سر می گیرد.

مقامات قطری و مصری در حالی از روابط رو به گسترش خود می گویند که کارشناسان مسایل سیاسی بر این باورند آنچه در رابطه دوحه - قاهره نقش دارد، در واقع کمک به جماعت حاکم اخوان المسلمین مصر و ممانعت از نزدیکی مصر با ایران است.
 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها