بيعتي كه شمشیر غرب عليه سوريه را كند كرد

بيعتي كه شمشیر غرب عليه سوريه را كند كرد
جمعه 23 فروردين 1392 - 22:12

بيعت جبهه النصره با ايمن الظواهري رهبر القاعده فرصتي طلايي به منظور تقويت موضع دولت سوريه است كه از ابتداي آغاز بحران، توطئه گروه هاي تروريستي با پول خارجي را محكوم كرد.

به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، اعلام بيعت ابومحمد الجولاني رهبر گروه تروريستي جبهه النصره با الظواهري، عمده كشورهاي غربي كه خواستار سرنگوني نظام حاکم بر سوریه بودند را به چالش كشيد و باعث ترديد آنها در خصوص مسلح سازي جنگجويان مخالف دولت بخاطر ترس از افتادن سلاح به دست تندروهاي مخالف غرب شده است.
بسام ابوعبدالله مدير مركز پژوهشهاي استراتژيك سوریه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه می گوید: ارتباط القاعده و النصره نشانه وجود نقش نيروهاي خارجي در اوضاع سوريه بوده و به تضعيف مخالفان در برابر افكار عمومي در سوريه و جهان مي انجامد.
وزارت خارجه سوريه با صدور بيانيه اي ضمن هشدار نسبت به ارتباط تروريست ها با القاعده در سوريه و خطر جناياتشان براي كشور كه مبتني بر فتاواي تكفيري است، از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواست نام النصره را در فهرست سياه سازمان هاي مرتبط با القاعده ثبت كند.
توما پيريه كارشناس فرانسوي امور اسلامي سوريه نیز بر این باور است که مرتبط ساختن مخالفان با القاعده فرصتي ارزشمند براي اثبات اين فرضيه نظام سوريه است كه افراط گرايي عقيدتي مخالفان دمشق بيش از موضوع سركوب در سوريه، براي غربي ها مهم است.  
وي كه مشاور فرهنگي سفارت سوريه در تركيه بود، افزود: ورود علني القاعده به خط منازعه سوريه، چراغ سبز به ارتش سوريه به منظور شدت دادن حملاتش است لذا روزهاي آينده شاهد تحولي بزرگ در عملكرد اين ارتش در زمينه حمله نظامي به القاعده خواهد بود.
روزنامه الوطن سوريه، اين بيعت را نشانه آن دانست كه تنش در سوريه نه انقلاب مسالمت آميز بلكه حرکت القاعده است.
گروه مخالف نظام سوريه موسوم به ارتش آزاد نيز كه اعلام كرده براي تغيير دموكراتيك در سوريه مي جنگد، مي كوشد خود را از جبهه النصره متمايز كند و همزمان اعلام كرده كه آماده است به كشورهاي مسلح كننده مخالفان، تضمين دهد سلاح مزبور هرگز به دست افراط گرايان نمي افتد.
چارلز لستر تحليلگر مركز امور امنيت و تروريسم جاينز انگلستان در اين زمينه گفت: عناصر النصره به خاطر توانمندي رزمي و جسارتشان توانستند وجهه اي براي خود به دست آورند و نقش مهمي در دستاوردهاي مخالفان از تابستان تاكنون داشته اند. 
كارشناسان و فعالان مي گويند، شمار جنگجويان مخالفان حدود 140 هزار نفر است در حالي كه شمار جنگجويان اسلام خواه سوري و غيرسوري در تمام اين كشور فقط هشت هزار نفر است.

این آمار در حالی بیان می شود که عمده فرماندهان جبهه النصره در سوریه غیر سوری بوده و از کشورهای مختلف و در ارتباط جهانی با سازمان القاعده راهی این کشور شده اند. دولت سوریه بر این باور است که بیش از 50هزار خارجی در این کشور حضور دارند که از نزدیک به 40 کشور جهان از جمله 14 کشور اروپایی برای جنگیدن در کنار جبهه النصره از طریق ترکیه و لبنان راهی خاورمیانه شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها