تلاش عربستان برای الگوگیری از جام جهانی در برگزاری حج!

تلاش عربستان برای الگوگیری از جام جهانی در برگزاری حج!
شنبه 24 فروردين 1392 - 19:05

پیشنهاد برخی از مسؤولان عربستان برای بهره‌گیری از تجربیات برگزاری جام جهانی فوتبال در اجرای مناسک حج، مفتی این کشور را به واکنش واداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مشکلات موجود در اداره امور کشور از جمله مراسم حج، برخی مقامات عربستان را وادار کرده است تا برای برگزاری بهتر مناسک حج و اداره امور سازمان حج عربستان، پیشنهاد بهره گیری از تجربیات برگزارکنندگان مسابقات جام جهانی فوتبال را مطرح کنند.


اما "شیخ عبدالعزیز آل شیخ" مفتی کل عربستان با پیشنهاد "عیسی الغیث" عضو مجلس شورای این کشور برای کمک گرفتن مسئولان سازمان حج عربستان از برگزار کنندگان مسابقات جام جهانی مخالفت کرده است.


وی در پاسخ به سوالی در این خصوص مدعی شد: حج کنگره اسلامی و عرصه تبلیغاتی بزرگی است که خداوند برای این کشور فراهم کرده و مراسم آن تاکنون با "اقتدار تمام" برگزار شده است وافرادی مخلص متولی و سامان دهنده این کنگره هستند و این مراسم را ساماندهی و اداره می کنند.

 

این ادعاها در حالی مطرح می شود که مشکلات حمل و نقل، اسکان، تغذیه و جمع آوری و دفع زباله در موسم حج، همواره از معضلات مهم این کشور به شمار می آید.


مفتی عربستان در بخش دیگری از پاسخ خود این ادعا را مطرح کرد که اداره امور سازمان حج عربستان نیازی به دیدگاه و رای خارجی ندارد و شورای عالی توسعه حج، تکلیف خود را با اقتدار انجام داده اند و نیازی به مقایسه این امور این سازمان با دیگر سازمان ها و نهادها نیست.


پیشنهادهای نامعقولی از قبیل بهره‌گیری از تجربه برگزاری جام جهانی فوتبال (که هیچ ارتباطی با مناسک معنوی حج ندارد) از سوی مقامات عربستان در حالی مطرح می شود که مسؤولان این کشور با صدها میلیارد دلار درآمد سالانه، تاکنون از اجرای طرح های ساده و تاثیرگذار، از جمله احداث راه آهن یا مترو بین شهری میان شهرهای مکه و مدینه و مشاعر مقدسه و یا توسعه فرودگاه مدینه منوره برای افزایش پروازهای مستقیم بین المللی، خودداری کرده اند؛ طرح هایی که هر تازه واردی، با تعجب و شگفتی آن را پیشنهاد می کند و به مشاورۀ خارجی میلیاردی و کمک گرفتن از غربی ها نیازی ندارد.

پربیننده ترین خبرها