حکم شلاق یک زن به دلیل دفاع از تشیع در عربستان

حکم شلاق یک زن به دلیل دفاع از تشیع در عربستان
يکشنبه 25 فروردين 1392 - 10:54

العالم - صدور حكم شلاق زدن زني سي ساله به اتهام دعوت به تشيع از سوي دادگاه القطيف در شرق عربستان، خشم فعالان سعودي را برانگيخت.

 به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، "داود محمد آل داود" قاضي دادگاه كيفري القطيف، زني سي ساله را به اتهام فرستادن پيام دعوت به تشيع كه به اشتباه از طريق برنامه گفت و گوي فوري " واتس آپ " براي شماره اي ناشناس فرستاده بود، به 80 ضربه شلاق محكوم كرد.

شيخ "عباس سعيد" روحاني عربستاني گفت: صدور حكم شلاق يك زن به اتهام دعوت به تشيع، به مثابه سندي رسمي است كه سركوب سياسي شيعيان در عربستان را ثابت مي كند. در واقع اين كار در حكم تكفير سياسي تحت سرپوش مذهبي و ديني است.

"احمد العلوي" حقوقدان عربستاني نيز گفت: صدور چنين حكمي در حق يك زن، تاكيدي بر ضرورت براندازي نظام حماقت و سركوبگر حاكم بر عربستان است که در واقع همان نظام اموي است.

العلوي بر روي صفحه تويتر خود نوشت: اگر اين زن دعوت به مسيحيت يا يهوديت مي كرد، كسي متعرض او نمي شد اما از آن جا كه دعوت به تشيع كرده است، در حكم فاجعه اي براي كشور در نظر گرفته مي شود.

"مخلف الشمري" از طنزپردازان عربستان نيز در اين خصوص نوشت: از امروز تلفن همراه اعضاي خانواده ام را از آن ها خواهم گرفت زيرا بيم آن است كه با دريافت پيامك، شيعه شوند!

خانم "ايمان ناس" نويسنده عربستاني نيز نوشت: اين حكم، دهشت و شگفتي جهان را بر مي انگيزد، جهاني كه در اوج ارتباط و تبادل افكار و آزادي انديشه به سر مي برد. از سوي ديگر اين حكم نشان از ميزان سستي تفكري دارد كه براي مصون داشتن جامعه از فكر مخالف، اقدام به حذف مخالف و نابودي آن ها مي كند.

وي افزود: همين ظلم رژيم سعودی است كه باعث عقب ماندگي منطقه القطيف از نظر توسعه شده و اين استان مهم عربستان را از بروز يافتن بر روي نقشه گردشگري اين كشور بازداشته است.

در اين ميان "جعفر الصفار" روزنامه نگار نشريه اليوم در عربستان نوشت: مجازات قصد و نيت افراد جايز نيست. ارسال يك پيامك ديني، تعزير و مجازات شخص ارسال كننده پيامك را توجيه نمي كند، حتي اگر آن شخص مذهبي مخالف داشته باشد.

وي افزود: اگر اين زن مسيحي يا يهودي بود نيز مجازات او جايز نبود، تا چه رسد به اين كه اين زن، مسلمان و ميهن پرست است.

الصفار در ادامه سياست مسئولان عربستان در "گمراه دانستن" ميليون ها شيعه ساكن اين كشور را "معضلي بزرگ" خواند و از سكوت اين رژيم در قبال برخي از شبكه ها نظير وصال و صفا كه اقدام به پخش برنامه هاي تفرقه افكن و طائفي مي كنند، انتقاد كرد.

اين روزنامه نگار سعودي در پايان اين سئوال را مطرح كرد كه اگر يك شخص شيعي عليه يك شهروند سني به دادگاهي عربستاني اقامه دعوا كند و از او به سبب "تلاش براي دعوت به سني شدن" شكايت كند، آيا دادگاه به چنين پرونده اي رسيدگي خواهد كرد؟

"حسين اللباد" فعال سياسي عربستاني نيز در صفحه تويتر خود نوشت: من همكاراني دارم كه كليپ ها و فراخوان هاي دعوت به وهابيت و طائفي گري براي من مي فرستند و اين كار را آگاهانه و به عمد انجام مي دهند و اين دعوت ها اشتباهي براي من فرستاده نمي شود. با اين توصيف اگر اين اسناد را به قاضي ارائه دهم، آيا همكاران مرا نيز شلاق خواهد زد؟

"محمد الشنقيطي" وبلاگ نويس عربستاني نيز نوشت: ترس اقليت از اكثريت قابل درك است، اما وحشت اكثريت از اقليت نشان دهنده ضعف و فقدان اعتماد به نفس است.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها