اقامت اجباری روحانی شیعه در پایتخت عربستان

اقامت اجباری روحانی شیعه در پایتخت عربستان
پنج‌شنبه 29 فروردين 1392 - 18:02

شیخ حسن صفار از رهبران شیعیان عربستان، در پی احضار وزارت کشور و به بهانه دیدار با محمد بن نایف وزیر کشور، برای سومین هفته متوالی در ریاض حضور دارد. علل اقامت طولانی مدت وی در پایتخت، همچنان درهاله ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه فاینشنال تایمز در شماره روز هفتم آوریل (18 فروردین) نوشت: بعد از بازداشت 16 تن از شیعیان به اتهام جاسوسی برای کشور بیگانه، وزارت کشور عربستان دهها تن از علمای دین و فرهیختگان استان های احساء و قطیف در منطقه شرقی را احضار کرده است.


این روزنامه می افزاید: شیخ حسن صفار یکی از شخصیت هایی بود که به بهانه دیدار با وزیر کشورعربستان به ریاض فراخوانده شد. این اتفاق بعد از آن روی داد که وی خطبه ای ایراد نمود و در آن خاندان سعود را به ایجاد اختلافات مذهبی برای منحرف کردن اذهان از مطالبه اصلاحات متهم کرد.


وی از روز 28 مارس گذشته در ریاض به سر برد و فقط به مدت 3 روز ازسه شنبه 9 آوریل جاری تا عصر جمعه 12 آوریل برای شرکت در مراسم تشییع عبدالهادی الفضلی از علمای شیعه به منطقه شرقی رفت و دوباره به ریاض بازگشت!


شبکه خبری راصد روز سوم ماه جاری خبر داد که مقامات سعودی شیخ صفار را به اقامت اجباری در یکی از هتل های ریاض وادار کرده اند اما بعد این خبر را از قول برادر کوچک تر وی تکذیب کرد.


ناظران معتقدند اخباری که از حلقه نزدیکان شیخ صفار به بیرون سرایت کرده، به ابهامات درباره اقامت وی در ریاض دامن می زند، مثلا شیخ محمد صفار برادر کوچک شیخ حسن، روز سوم آوریل در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: شیخ صفار در پی فراخوان فوری وزارت کشور برای دیدار با محمد بن نایف به ریاض رفت و اینک در یکی از هتل های ریاض به سر می برد وتا زمانی که این دیدار صورت نگرفته، به وی اجازه بازگشت نخواهند داد.


اما محمد صفار چند ساعت بعد، نوشتۀ صفحه فیسبوک خود را نفی کرد و گفت: آنچه شبکه های اجتماعی از قول من نقل کرده اند عین گفته من نیست و افزود: برادرم در اقامت اجباری به سر نمی برد و منظورمن این بود که وی بعد از دیدار با وزیر کشور بازخواهد گشت.


پیش از بازگشت موقت صفار به منطقه شرقی در تاریخ 9 آوریل برادرش باز در فیسبوک نوشت: شیخ حسن صفار در قطیف است و حضورش در اینجا مشروط به بازگشت به ریاض است.


این سخن نشان می دهد که سفر سه روزه صفار به قطیف از قبل به عنوان یک سفر موقتی و هدف از آن شرکت در مراسم تشییع شیخ الفضلی بوده است مشروط به آن که بعد از پایان مراسم به ریاض بازگردد؛ اما برادرش بار دیگر در صفحه شخصی خود نوشت: "برای شیخ حسن فراخوان جدیدی فرستاده شد و وی دوباره به ریاض رفت."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها