اسد: سوریه درحال جنگ با القاعده است

اسد: سوریه درحال جنگ با القاعده است
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 10:57

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد، کار گروه موسوم به "ارتش آزاد" خاتمه یافته و سوریه اکنون در حال جنگ با عناصر مسلح القاعده از 23 ملیت مختلف است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" در دیدار هيأتي از احزاب، گروه ها و شخصيت هاي ملي لبنان گفت: برخلاف شایعه ها، سوریه به سوی اختلافات مذهبی نرفت، بلکه اکنون در مقابل چالشها و بحران، همبستگی و ملی گرایی مردم سوریه افزایش یافته است.
بشار اسد اظهار داشت: ارتش سوریه متحد است و هیچ شکاف مذهبی در آن وجود ندارد؛ البته تلاشهای بسیاری برای ایجاد اختلافات مذهبی صورت گرفته که نتایج زیادی نداشت.
اسد با بیان اینکه درباره تحولات میدانی سوریه اطمینان خاطر دارد؛ اظهار داشت: استراتژی رهبری سوریه در ابقای دمشق و دیگر شهرها تحت کنترل ارتش است؛ اما در بعضی موارد مجبوریم برخی از مناطق حاشیه‌ای و حومه شهرها را به صورت تاکتیکی تخلیه کنیم .. بهتر است که آنها (گروه های مسلح) دچار فرسایش شوند تا اینکه آنها ما را فرسوده کنند.
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که ارتش این کشور هر زمان که بخواهد هر منطقه را باز پس خواهد گرفت.
بشار اسد اظهار داشت: آنچه که "ارتش آزاد" نامیده می شود تمام شده است .. ما اکنون در حال جنگ با القاعده هستیم .. اکنون در سوریه عناصر مسلح از 23 ملیت خارجی در حال جنگ هستند.

رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد: در آغاز بحران بسیاری درخواست کردند اوضاع را به سرعت پایان دهیم؛ ولی یک مسئول نمی تواند به این شیوه با ملت و سرزمین خود تعامل کند؛ هنگامی که مسائل برای برخی هنوز روشن نبود اگر می‌خواستیم به همین صورت (فعلی) برخورد کنیم ممکن بود دوستان خود را از دست دهیم.
وی توضیح داد: به عنوان مثال در ارتباط با ورود عناصر مسلح به اردوگاه یرموک با درایت تعامل کردیم .. از شما پنهان نمی کنم که برخی از ما خواستند با توسل به زور عناصر مسلح را بیرون کرده و به این موضوع پایان دهیم؛ ولی ما فقط به افزایش تدابیر اطراف اردوگاه پرداختیم تا عناصر مسلح را بدون خون ریزی در آن محاصره کنیم  .. با مرور زمان فریادها از قلب اردوگاه ضد تروریست‌ها به هوا برخاست. 
بشار اسد با ابراز رضایت از موضع ثابت روسیه گفت: روسیه به خاطر علاقه به من یا ملت سوریه این موضع را اتخاذ نمی‌کند، بلکه مسکو دفاع از دمشق را دفاع از جایگاه و منافع خود می‌داند.
اسد افزود: روسیه اکنون نسبت به اتحاد شوروی سابق قدرتمندتر است .. برخی گمانه زنی می‌کنند که مسیر بحران سوریه به نتایج نشست روسای جمهور روسیه و آمریکا بستگی دارد؛ ولی ما تأکید می‌کنیم که پایداری و قدرت سوریه بر این نشست تأثیر می‌گذارد و  سوریه از این نشست تأثیر نمی‌گیرد.

بشار اسد با انتقاد از اتحادیه عرب تأکید کرد: این اتحادیه هیچ افقی ندارد و در واقع برای خدمت به انگلیسی‌ها تأسیس شد .. به صورتی که فقط یک بار در دوران "جمال عبدالناصر" نقش عربی خود را ایفا کرد. 
بشار اسد نقش کشورهای خارجی در بحران سوریه را اینگونه توضیح داد:
- قطر به صورت گسترده در حال دخالت است و پولهای بسیاری را در این زمینه هزینه می‌کند.
- عربستان از داخل دچار تناقض است، و خاندان حاکم درباره سوریه اختلاف دارند. و این کشور نقش بزرگی در آینده نخواهد داشت.
- آمریکایی ها از همان آغاز (بحران) عمل گرا بودند و در نهایت از طرف پیروز حمایت می‌کنند.
- اروپا متزلزل است.
- اردوغان به اخوان المسلمین (سوریه) امید بسته است. به هر کسی که به موضوع ارتقای روابط سوریه با ترکیه در مرحله آینده انتقاد دارد می گویم همین روابط موجب شده است اردوغان در داخل کشورش شکست بخورد؛ درحالیکه ما همبستگی و همدلی بسیاری از اقشار مختلف ترکیه را به دست آورده‌ایم.
بشار اسد خاطرنشان کرد، جنگ بسیار طولانی است و ما گزینه ای جز پیروزی نداریم.

وی همچنین در خصوص مأمور شدن "تمام سلام" برای تشکیل کابینه لبنان اظهار داشت: برخی اوقات بهتر است که به خانواده‌ها و منازل با اصالتی برویم که در کار سیاسی دارای تاریخچه هستند و به تجربه آنها فرصت دهیم تا از مسائل برداشتی وسیع تر و گسترده تر داشته باشند.
روزنامه "السفیر" لبنان نوشت: اسد در ادامه اظهاراتش که ظاهرا پیامی به عربستان سعودی بود گفت: لبنان یک شرکت سهامی نیست که در آن یک کارمند تعیین و یا از خارج فرستاده شود.
بشار اسد با تمجید از "میشل عون"، "سلیمان فرنجیه" و رهبر مارونی‌های لبنان خاطرنشان کرد این افراد رهبرانی ملی گرا هستند و دیدگاهی عمیق و گسترده دارند.

پربیننده ترین خبرها