تعیین تکلیف وزیر خارجه آمریکا برای ترکیه و....

تعیین تکلیف وزیر خارجه آمریکا برای ترکیه و....
سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 09:22

پس از آنکه واشنگتن سران آنکارا را ناچار کرد تا در مسیر تعریف شده توسط کاخ سفید برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بردارند، تحکم وزیر امورخارجه آمریکا به نظر می‌رسد چندان به مذاق مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه خوش نیامده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم پس از آنکه جان کری در سفر خود به سران ترکیه به خصوص رجب طیب اردوغان حکم کرد که به هیچ عنوان به غزه نرفته و به جای آن به واشنگتن سفر کنند و تاکید کرد که فعلاً وقت سفر نخست‌وزیر – اردوغان – به غزه نیست، عملاً ترک‌ها را در بد موقعیتی قرار داد.
اردوغان و حزب او که مدعی اسلام‌گرایی و دفاع از آرمان‌های فلسطین بودند و شهروندان آنها توسط نظامیان اسرائیلی در کشتی ماوی مرمره به گلوله بسته شدند؛ در حالی که تجدید روابط با رژیم صهیونیستی را پذیرفته و حاضر به همکاری با تل‌آویو برای ضربه زدن به ایران، سوریه و محور مقاومت شده‌اند، به هیچ عنوان انتظار نداشتند وزیر خارجه آمریکا اینگونه آنها را در برابر دوربین‌های خبری مورد عتاب قرار دهد.
در این میان بولنت ارنیچ معاون معاون نخست وزیر ترکیه در برابر خبرنگاران حاضر شد تا این عتاب و خطاب جان کری و تعیین موعد سفر برای مقامات کشورش را توضیح داده و بگوید که "ما چراغ سبزی از کسی دریافت نمی‌کنیم" و "دولت ما تعیین می‌کند که نخست وزیر و یا هر مقام دیگر کی و کجا مسافرت کند" مساله‌ای که به نظر می‌رسد عمق نگرانی و عصبانیت ترک‌ها را باعث شده است.
ارنیچ هر چند تلاش کرد تا در این مصاحبه کشورش را مستقل و به دور از تاثیرپذیری از آمریکا نشان دهد، اما همه شواهد حکایت از آن دارد که اردوغان دیگر قصد سفر به غزه را ندارد، از شروط خود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل گذشته – خواستار لغو محاصره غزه نشد – و در نهایت نیز بار دیگر فضای کشورش را بر روی جنگنده‌های این رژیم باز خواهد کرد؛ تا میزان "اسرائیل ستیزی" و "مستقل بودن" نخست‌وزیر ترکیه مشخص شود.
رسانه‌های ترکیه امروز سه‌شنبه به صورت گسترده به این مساله پرداخته و اردوغان و حزب‌ عدالت و توسعه را به شدت هدف حملات خود قرار دادند که برای بقا در قدرت و رسیدن به منویات خود؛ از زانو زدن در برابر آمریکایی‌ها نیز فروگذار نمی‌کنند، همان مساله‌ای که برای سالیان متمادی آنها ژنرال‌های کودتاگر ارتش را متهم به آن می‌کردند و امروز خود در همان مسیر گام نهاده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها