تراژدی کشتار درآمریکا و سیاست جهانخواری واشنگتن

تراژدی کشتار درآمریکا و سیاست جهانخواری واشنگتن
پنج‌شنبه 5 ارديبهشت 1392 - 13:01

خشونت های متعدد مسلحانه و بمب گذاری در مناطق مختلف آمریکا که به نمایش تراژدی دنباله دار و بی پایان تبدیل شده است، در کشوری صورت می گیرد که ادعا می شود به لحاظ اقتصادی، امنیتی، سیاسی، دموکراسی ، حقوق بشر و ... در سطوح بالای استانداردهای جهانی قرار دارد؛ با این اوصاف چرا شهروندان در این کشور احساس خوشبختی نمی کنند و دست به خشونت های مسلحانه می زنند؟

به دلیل حضور بالای ملیت های مختلف درآمریکا به عنوان شهروندان این کشور، اگر به سوابق خشونتهای صورت گرفته در آن رجوع کنیم، از سفید پوست گرفته تا سیاه پوست و دیگر قومیتها و نژادها در این کشور در سریال های خشونت های مسلحانه مشارکت داشته اند.
در کمتر از دو هفته از وقوع انفجار دو بمب نزدیک خط پایان دوی ماراتون بوستون آمریکا (به تاریخ 26 فروردين ماه 1392) و در شرایطی که هنوز پلیس فدرال (اف بی آی) سرمست اعلام پیروزی و کشتن یک عامل و دستگیری عامل دیگر این انفجار بود، این بار تيراندازي در شهر منچستر در ايالت ايلينويز، مدارس اين منطقه را به حال تعطيل در آورد.
در این تیراندازی که امروز (ساعتی پیش) در ایالت ایلینویز آمریکا رخ داد، پنج قرباني در داخل یک ساختمان همگی بر اثر شليك گلوله از پاي در آمدند. قربانيان شامل يك كودك خردسال، دو بزرگسال و دو كودك پسر است.
خبرها حاکی است يك نوزاد نيز در ميان قربانيان وجود دارد که در وضعیت وخيمي به سر مي برد. عامل حمله مردي چهل و سه ساله با نام ريك اودل معرفي شده است.
پیش از این نیز در فاصله كمتر از يك روز پس از دستگيري متهم انفجار بوستون، تير اندازي در كلورادو بار ديگر وحشت را بر اين كشور حكم فرما كرد.
در این تيراندازي كه روز شنبه ( 31 فروردین ماه 1392) در تجمع بزرگ مصرف کنندگان ماده مخدر "ماریجوانا" در "دنور" در ايالت كلورادوی آمريكا (غرب) روي داد، سه نفر زخمي شدند.
به این اتفاقات باید تیراندازی در مدارس و کشتار دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدارس را نیز اضافه کرد. در یکی از این حملات خشونت بار فردی مسلح در دسامبر ۲۰۱۲ در ایالت کنکتیکت در یک مدرسه ابتدایی ۲۰ نفر از جمله ۶ بزرگ‎سال را کشت.
بر اساس آمارهای تایید شده، در آمریکا روزانه به ‎طور متوسط ۸۷ مورد مرگ و ۱۸۳ مورد جراحت ناشی از خشونت‎های مسلحانه به وقوع می پیوندد.
خشونت های متعدد در آمریکا به نوعی بیانگر نارضایتی در همه سطوح شهروندی در این کشور از آمریکایی الاصل تا شهروندان آمریکایی با ملیت های سایر ملل را نشان می دهد.
آیا تنفر مردم از سیاست های امپریالیستی و جهانخواری آمریکا عامل این خشونت هاست یا نارضایتی از سیاست های داخلی منجر به به ادامه سریال های خشونت در این کشور شده است؟
"ريچارد فالك" گزارشگر ويژه سازمان ملل در تفسيري درباره حملات بيست و يكم آوريل (26 فروردین) بوستون در مجله فارن پالسي،این گونه به این پرسش پاسخ گفته است: "پروژه سلطه جهاني آمريكا به گونه اي پيش مي رود كه همه نوع مقاومتي را در جهان پس از دوره استعماري موجب مي شود."
این اظهارات فالک که گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمين هاي فلسطيني است و به چهل و هفت كشور عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گزارش مي دهد، جنجال برانگیز شد و خشم مقامات ارشد سازمان ملل و آمريكا را برانگيخت.
تفسیر فالک در باره حملات بوستون همچنین با عکس العمل شتابزده هیات هاي نمايندگي انگليس و آمريكا در سازمان ملل و تعدادي از گروهها و نهادهاي مرتبط با سازمان ملل مواجه شد و آنها ظرفيت و توانمندي فالك را براي تصدي اين شغل در اين سازمان زير سئوال بردند. همچنین مارتين نسيركي سخنگوي سازمان ملل گفت بان كي مون دبيركل سازمان ملل اين گونه اظهارات فالك را كه ممكن است اعتبار و كار سازمان ملل را تضعيف كند، رد مي كند.
به راستی دلیل خشونت های مرگبار در آمریکا چیست و مقصران اصلی آن چه کسانی هستند؟ آیا کشتن عاملان این خشونت ها از جمله کشتن عامل تیراندازی مدرسه ابتدایی ایالت کنکتیکت و یا کشتن یکی از دو مظنون انفجار بوستون به سریال خشونت های مرگبار در آمریکا پایان می دهد؟ به نظر می رسد که ریشه مشکلات آمریکا را باید در جای دیگری غیر از حیطه شهروندی جستجو کرد؟

نوینسده: احمد نیکنام

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها