نقش قطر در فتوای سلفی ها برای جهاد در سوریه

نقش قطر در فتوای سلفی ها برای جهاد در سوریه
جمعه 6 ارديبهشت 1392 - 16:08

امام مسجد القدس شهر صیدا فتوا یا بسیج مردمی برای جهاد در سوریه از سوی برخی علمای مذهبی لبنان را دعوت های سیاسی و نه مذهبی و فقهی، توصیف کرد.

صيدا (العالم)- "ماهر حمود" روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: قطر با پیروی از دستورات آمریکا در صدور چنین فراخوان ها و فتواهایی نقش مهمی ایفا می کند و گروه هایی که چنین دعوتی کردند امکان صدور فتوا یا رای فقهی ندارند ودعوت مردم برای جهاد به معنای  دعوت برای قربانی شدن در راه خداست و کلمه جهاد درتاریخ  فقط برای مبارزه با مشرکین و اشغالگران استفاده شده است.
وی با درخواست از گروه های صادر کننده فتوای جهاد مبنی بر ارائه دلایل و حجت های شرعی خود، گفت: دلایل شرعی آنها  این است که  مقابله و سرنگون کردن رژیم سوریه وظیفه شرعی است اما این فقط رای و نظر شخصی آنان است و محاکمه افراد مخالف به بهانه خروج آنان از دین، دروغ بستن به خدا و مسلمانان است.
امام مسجد القدس واقع در شهر صیدا تاکید کرد: قطر به دستور امریکا در صدور فتوای جهاد نقش دارد و این مساله  کاملا مشخص است و به نظر می رسد عربستان هیچ تمایلی به این مساله نداشته بلکه به دنبال گفت و گو و یافتن راهکار سیاسی در سوریه است اما قطر، بر خلاف دیگر کشورهای منطقه که به دنبال راهکارهای سیاسی هستند، عمل می کند.
شیخ حمود گفت: جوانان لبنانی به ویژه جوانان صیدا و طرابلس واقع در شمال لبنان از فتوای جهاد استقبال نکردند زیرا با بررسی تحولات به این نتیجه رسیدند که این فتواها جوانان را به فعالیت هایی  وامی دارد که توان تحمل آن را ندارند .
وی هم چنین از علما نیز خواست تا خطرات این دعوت را گوشزد کرده و مردم را از ماهیت  فتواهای جهاد که بدون پشتوانه شرعی وافترا بستن به خدا و پیامبر است ،آگاه کنند.

گفتنی است شیخ احمدالاسیر امام مسجد بلال بن رباح در صیدا و شیخ سالم الرافعی از طرابلس فتوای جهاد در سوریه را صادر کردند این در حالی است که علامه شیخ عفیف النابلسی از تلاش برخی برای مبارزه  در سوریه و نه فلسطین ابراز تعجب و تاکید کرد فتوای جهاد در سوریه  را مشکوک توصیف کرد.
4/26- tok

پربیننده ترین خبرها