دیپلمات مطلع عرب:

ایران و روسیه با قدرت از دمشق حمایت می کنند

ایران و روسیه با قدرت از دمشق حمایت می کنند
جمعه 6 ارديبهشت 1392 - 23:18

مسئول پرونده سوريه در يكي از كشورهاي بزرگ كه دو روز پيش به فرانسه سفر كرده بود، در جلسه گفت‌وگوي خود با يك هيئت ديپلماتيك عربي در پاريس اظهار داشت: ما در مرحله نبود توازن درباره همه مسائل مربوط به سوريه قرار داريم و ديدگاه روشن و واحدي درباره آينده حوادث نداريم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده در گزارش هفتگی خود در پایگاه خبری شبکه المنار لبنان به نقل از این مسول عربی نوشت: مسئله دولت موقت يا دولت "غسان هيتو" آن طور كه آن را نام نهاده‌اند، يك شكست كامل در همه زمينه ‌ا به همراه داشته است و نتيجه يك رفتار كودكانه حساب نشده و شتابزده در سوختن مراحل بود.
وي گفت: ما اكنون درصدد شكل دهي دوباره به ائتلاف ملي مخالف هستيم تا همه طيفپ‌هاي مخالف سوري را شامل شود.
اين مسئول در اشاره به كنفرانس مخالفان سوري در آغاز سال 2012 ميلادي در قاهره اظهارداشت: ما نياز به كنفرانس قاهره 2 داريم و رويكرد كنوني كشورهاي حامي مخالفان در توسعه و گسترش ائتلاف مخالف نهفته است تا طيف‌هاي جديدي از مخالفان را در بربگيرد و حتي اگر اين طيف‌ها ورود به ائتلاف به طور مستقيم را نپذيرند، اما مي توانند در درون آن حضور داشته باشند همراه با اينكه شحصيت مستقل و چارچوب‌هاي جداگانه خودشان را حفظ كنند.
به گفته اين ديپلمات غربي، ايده مذكور در اين خلاصه مي‌شود كه همه طيف‌هاي مخالفان سوري با گرايش‌هاي مختلف خود در كنفرانسي عمومي در تلاش براي وحدت ديدگاه درباره راه‌حلي در آينده براي بحران سوريه و كنار گذاشتن اختلافات بين خودشان گردهم آيند.
در ادامه این گزارش آمده است: وي درباره موضوع مسلح كردن و جنگ كنوني در سوريه گفت: يكسره كردن نظامي اوضاع ديگر گذشته است و حاميان دخالت نظامي مستقيم آمريكا از طريق ايجاد مناطق حائل يا گلوله باران همه جانبه يا محدود و يا نظاير آن در سوريه بايد در مواضع خود بازنگري كرده و برداشت‌هاي خود را تغيير دهند به خصوص با ورود هم پيمانان نظام سوريه به خط رويارويي به صورت مستقيم و راهبرد كنوني ما در تلاش براي ايجاد توازن نظامي جديدي در صحنه است كه به نظام سوريه و هم‌پيمانانش واقعيتي را تحميل كند كه اين برداشت آنها را تغيير دهد كه آنها در جنگ كنوني قوي‌تر هستند.
وي افزود: نشست اخير روسيه و آمريكا هيچ تغيير قابل ذكري در ديدگاه هر يك از طرف‌ها در قبال اوضاع سوريه ايجاد نكرده است و توافق مشخصي نيست و ما همچنان در مرحله برداشت و برداشت متقابل از بندهاي توافقنامه ژنو هستيم كه دو طرف روس و آمريكا به خاطر نبود جايگزين سياسي و رسانه‌اي در حال حاضر به آن اعلام پايبندي مي‌كنند.
اين مسئول عربي گفت: ايراني‌ها تصميم خود را گرفته‌اند و تصميم به رويارويي تمام عيار براي دفاع از هم‌پيمان خود در كاخ الشعب (بشار اسد رئيس جمهوري سوريه) گرفته‌اند و روس‌ها در جريان ديدار اخير بين لاوروف و كري توقف ارسال محموله هاي سلاح به ارتش سوريه را رد كرده‌اند.
وي گفت: ولاديمير پوتين رئيس جمهوري سوريه درباره همه مسائل مربوط به بحران سوريه با غرب متكبرانه برخورد مي‌كند و به سخن كسي در اين باره گوش نمي‌دهد و حتي مواضع مخالفان روسي نزديك به غرب از موضع پوتين دور نيست.
اين مسئول افزود: روس‌ها در جريان ديدارمان با آنها اين گفته را تكرار مي‌كنند كه اين تنها آمريكا نيست كه مسير سياست بين‌المللي و رويكردهاي آن را تعيين مي كند و روسيه در عرصه بين‌المللي يكپارچه و متحد است و ديدگاه‌هاي مشخص و منافع ملي و راهبردي مشخص خودش را دارد و نقش رهبري جهاني دارد كه مي‌خواهد آن را ايفا كند و غرب بايد منافع روسيه را مد نظر قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها