اتهام به كارگيري سلاح شيميايي حربه است؛

آمريكا درصدد ارسال سلاح سنگين به معارضان سوري

آمريكا درصدد ارسال سلاح سنگين به معارضان سوري
شنبه 7 ارديبهشت 1392 - 20:55

قاهره، العالم ـ معاون اسبق وزير امورخارجه مصر از توافق پشت پرده آمريكا، رژيم صهيونيسيتي و كشورهاي هاي اروپايي براي دستاويز قرار دادن استفاده از سلاح شيميايي در سوريه خبر داد.

"حسين هريدي" روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، با اشاره به اين كه واشنگتن در اواخر نخستين دوره رياست جمهوري اوباما درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه هشدار داده و از دست يابي گروه هاي تروريستي به اين سلاح ابراز نگراني كرده بود، افزود: حتي در آن زمان گفته شد كه تيم هاي ويژه اسرائيلي در سوريه مستقر شده اند تا در صورت متزلزل شدن نظام بشار اسد، انبارهاي سلاح شيميايي را در كنترل خود بگيرند.

 

اين ديپلمات مصري اقدام واهي غرب و دستاويز قرار دادن استفاده از سلاح شيميايي در سوريه -به ويژه از سوي آمريكا و انگليس- در شرايط كنوني را ناشي از دو عامل "جنگ رواني" و "اقدام در چارچوب تشديد بحران سوريه" دانست.

وي در بيان شواهد توطئه هاي موجود، افزود: از يك طرف اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه، در اقدامي بسيار خطرناك اعلام مي كند كه اوضاع سوريه نااميد كننده است و از طرف ديگر معاذ الخطيب رئيس  "شوراي ملي سوري" به حزب الله لبنان در باره دخالت در سوريه هشدار مي دهد كه اين اظهارات در واقع مقدمه ورود بحران سوريه به مرحله ای جديد است.

 

هريدي درباره اين كه ممكن است پرداختن واشنگتن به سلاح شيميايي در سوريه تلاش براي يافتن دستاويزي براي دخالت آشكار در اين كشور باشد، گفت: آمريكا در عمل در سوريه دخالت مي كند و نيازي به يافتن بهانه و دستاويز نيست، اما اين دخالت با دخالت در عراق و ليبي تفاوت دارد و سناريوي طراحي شده براي سوريه مبتني بر تاكيد بر راه حل سياسي است.

معاون اسبق وزير امورخارجه مصر خاطرنشان كرد: به عقيده آمريكا و متحدانش تعريف راه حل سياسي در سوريه اين است كه اگر بشار اسد كناره گيري از قدرت را نپذيرد، مرحله حمايت نظامي از گروه هاي مسلح فرا مي رسد.

 

وي مي افزايد: پرداختن به مسئله سلاح شيميايي و اتهام به دمشق در اين خصوص، اقدامي در چارچوب تشديد بحران و ورد به مرحله اي است كه تجهزات نظامي سنگين آمريكا در اختيار برخي گروه هاي مسلح در سوريه قرار گيرد.

معاون اسبق وزير امور خارجه مصر در باره اعزام هيات حقيقت ياب بين المللي به سوريه براي بررسي استفاده از سلاح شيميايي كه چندي پيش گروه هاي مسلح آن را به كار گرفتند، گفت: سوريه از اين امر استقبال كرد اما بيم آن مي رود كه سناريوي عراق تكرار شود، بنابراين مقامات دمشق خواهان آن شدند كه كارشناسان روسي نيز به اين تيم ملحق شوند ولي اين مسئله باعث شد كه غرب در اعزام اين هيئت درنگ كند.
Ma.22:43.26

پربیننده ترین خبرها