زندگی به «الانبار» باز می گردد

زندگی به «الانبار» باز می گردد
پنج‌شنبه 12 ارديبهشت 1392 - 13:18

العالم - پس از چند ماه تهدید گروه های مسلح وابسته به القاعده و پسمانده های حزب بعث که باعث تعطیلی کسب و کار مردم شده است، نیروهای امنیتی عراق با حمایت سران عشایر برای برقراری امنیت و ثبات وارد استان الانبار شده اند.

به گزارش خبرنگار العالم از الانبار، چندین ماه است که مردم این استان در غرب عراق با تهدید گروه های مسلح وابسته به القاعده و پسمانده های حزب بعث از کسب و کار بازمانده اند؛ از این رو نیروهای  امنیتی با حمایت سران عشایر برای ورود به این استان تدابیر لازم را اتخاذ کردند.

شهرهای غربی عراق از ابتدای تظاهرات، تقریبا به طور کامل به حال تعطیل در آمد و مردم شهر الرمادی مرکز استان الانبار ناگزیر از گشودن مغازه ها خودداری می کنند و در این مدت به سبب تهدیدهای برگزار کنندگان تظاهرات از کسب روزی بازماندند.

یکی از مغازه داران استان الانبار به شبکه العالم گفت: نخستین مساله ای که بر ما تاثیر منفی گذاشت، بسته شدن مرزهای استان بود که به افزایش قیمت ها منجر شد و پس از آن، قیمت ها کاهش نیافت؛ از سوی دیگر در تهیه کالا از بغداد نیز دچار مشکل شدیم زیرا برخی از کالاها تا رسیدن به الانبار فاسد می شد و به این ترتیب باید گفت که تظاهرات، تاثیری مستقیم بر بازار الانبار گذاشت.

این در حالی است که ادامه زندگی به شیوه کنونی برای اکثر مردم الانبار غیر ممکن می نماید، به ویژه پس از کشته شدن پنج سرباز عراقی در الانبار به دست عناصر مسلح که در میان تحصن کنندگان مخفی شدند.

این موضوع سبب شد که سازمان های امنیتی خود را برای ورود به شهر آماده کنند و در این مجال با روسای عشایر استان هماهنگی به عمل آوردند تا به بازرسی و جستجوی عناصر مسلح بپردازند؛ این کار به بازگشت امنیت و به تبع آن بازگشت زندگی عادی به شهرهای استان کمک خواهد کرد.

رئیس پلیس استانداری الانبار تاکید کرد که گروه های تروریست از فرصت تظاهرات و مشغولیت سازمان های امنیتی به آن سوء استفاده کردند و برخی از عناصر آنها توانستند در این شرایط به شهرها نفوذ کنند، اما سازمان های امنیتی به صورت پیگیر و جدی در جستجوی این عناصر هستند.

"حمید الهایس" رئیس شورای نجات الانبار به شبکه العالم گفت: روسای عشایر و مردم الانبار از همان ابتدا با فعالیت این عناصر در استان کاملا مخالف بودند، زیرا آنها به دنبال برانگیختن طائفی گری و کشتن نیروهای ارتش و پلیس هستند. دیروز عشایر این گروه ها را محکوم و میدان های تحصن را ترک کردند و با این کار مخالفت خود را با اقدامات القاعده و گروه های تندرو اعلام کردند.

گروه های مسلح و در راس آن ها القاعده و پسمانده های حزب منحل بعث، به صورت قابل ملاحظه ای در مناطق غربی عراق به فعالیت پرداختند و چندین عملیات تروریستی و انفجاری انجام دادند و در این مجال از خروج نیروهای امنیتی از این شهرها سوء استفاده کرده و تحصن ها و تظاهرات و راه پیمایی ها را به عنوان مخفی گاه هایی امن برای خود یافته و از این تریبون برای تحریک مردم به خشونت بهره جستند.

عدم حضور نیروهای امنیتی در بخش هایی از شهر، زمینه شکل گیری پناهگاه هایی برای گروه های مسلح را فراهم کرد و این گروه ها امنیت و ثبات شهر را به خطر انداختند و آن را به وضع سال های پیش بازگرداندند.

01 – 19:40
 

پربیننده ترین خبرها