طرح قطر مرده به دنیا آمده است؛

واكنش قاطع حماس به دخالت قطر درامور فلسطين

واكنش قاطع حماس به دخالت قطر درامور فلسطين
جمعه 13 ارديبهشت 1392 - 08:28

جانشين وزير امور خارجه دولت فلسطين در نوار غزه، با اشاره تلويحي به سخنان وزير امور خارجه قطر هنگام مطرح كردن طرح صلح عربي "تعديل‌شده"، تاكيد كرد: فلسطيني‌ها به كسي كه به نمايندگي از آنها سخن بگويد نياز ندارند و اين طرح، "مرده" به دنيا آمده است.

"غازي حمد" روز جمعه در گفتگو با شبكه خبري العالم درباره طرح صلح عربي تعديل‌شده و نقش قطر در اين باره گفت: فلسطيني ها نبايد هميشه درباره گفتگو و مذاكره محك زده شوند و در هر برهه اي، طرحي در اين باره مطرح شود.

یاد آور می شود که "حمد بن جاسم" نخست وزیر قطر در جریان گفت وگوی "جان کری" وزیر خارجه آمریکا با هیأتی از نمایندگان اتحادیه عرب در واشنگتن طرحی را در خصوص تبادل اراضی بین صهیونیستها و فلسطینی ها مطرح کرد که با استقبال آمریکا و رژیم صهیونیستی همراه شد.


جانشين وزير امور خارجه دولت فلسطين در نوار غزه، اظهار داشت: تشكيلات خودگردان فلسطين از مدت ها پيش با طرف صهيونيستي گفتگو كرده و ده ها توافقنامه با آن امضا كرده است. بنابراين، مشكل به بازخواني و طرح مجدد توافق نامه ها مربوط نيست، بلكه مشكل اين است كه رژيم صهيونيستي در عمل، به برقراري صلح و حل و فصل سياسي توجهي ندارد.

حمد تصريح كرد: توافقنامه‌هاي مختلفي مانند اسلو، آناپوليس و ده ها توافقنامه ديگر با رژيم صهيونيستي امضا شده است، اما در عمل شاهد هستیم که اشغالگري، شهرك سازي و ايجاد مراكز ايست بازرسي همچنان ادامه دارد. بنابراين، مسئله بايد ريشه اي حل و فصل شود و اين گونه نباشد كه در برهه اي مشخص، عرب ها از خواب بيدار شوند و از توافق نامه و طرح جديدي سخن بگويند.


جانشين وزارت امور خارجه دولت فلسطين در نوار غزه در ادامه درباره سخنان حمد بن جاسم، وزير امور خارجه قطر، به نمايندگي از فلسطيني ها و ارائه طرح جديد در اين باره و اين كه آيا فلسطيني ها واقعاً در اين باره توافق دارند، گفت: اكنون حتي در داخل تشكيلات خودگردان فلسطين و جنبش فتح اعتراف مي شود كه فرايند سياسي با اسرائيل، فرجامي جز بن بست نخواهد داشت.

حمد افزود: ما به كسي كه به نمايندگي از ملت فلسطين سخن بگويد نياز نداريم، بلكه ما مي خواهيم بار ديگر ديدگاه و راهبرد فلسطين مشخص شود. ما مي خواهيم به جاي دو دستگي و شكاف موجود در داخل فلسطين چارچوب ملي مشخصي شكل بگيرد.


وي گفت: علاوه بر فلسطيني ها، ميان كشورهاي عربي نيز دو دستگي و شكاف وجود دارد. برخي از كشورهاي عربي اعلام مي كنند که از هر تصمیم فلسطيني ها حمايت خواهند كرد، اما برخي ديگر از كشورهاي عربي چنين موضعي ندارند.

غازي حمد تصريح كرد: اكنون در وهله اول فلسطيني ها بايد مشخص كنند كه منافع ملي آنها چيست و مسير درست و راهبردي مورد توافق كدام است. واقعيت موجود حاكي از آن است كه فرايند سياسي شكست خورده و به بن بست رسيده است و فلسطيني ها در حالت "نه مقاومت و نه راه حل سياسي" به سر مي برند. از اين رو، بايد فكر اساسي كرد و چارچوب ها و موازين ملي باز تعريف شود و پس از آن براي جلب حمايت كشورهاي عربي تلاش صورت گيرد.


جانشين وزير امور خارجه دولت فلسطين در نوار غزه درباره اين كه آيا فلسطيني ها طرح مطرح شده وزير امور خارجه قطر را رد مي كنند يا خير، گفت: مشكل در موضع عرب ها نيست بلكه مشكل به موضع تشكيلات خودگردان فلسطين مربوط مي شود. اگر تشكيلات خودگردان درباره اين طرح - كه مرده به دنيا آمد- واضح و شفاف عمل مي كرد، موضع كشورهاي عربي اكنون در اين باره به گونه ديگري بود، اما واضح است كه تشكيلات خودگردان درباره اين طرح چراغ سبز نشان داده است.

 

وي تصريح كرد: طرح صلح عربي مرده به دنيا آمد و پيش از به دنيا آمدن دفن شد. گروه هاي فلسطيني، از جمله حماس، طرح صلح عربي را رد مي كنند و آن را امتيازدهي بزرگ مي دانند كه براي مردم فلسطين پذيرفتني نيست.
حمد گفت: پس از 20 سال مذاكره و گفتگو با رژيم صهيونيستي هم اكنون لازم است كه در چارچوب ها و رويكردهاي سياسي به طور جدي بازنگري شود. فلسطيني ها بايد راهبردها و نقشه راه را ترسيم كنند و به جاي منتظر نشستن برای اقدام اعراب، خود در اين باره تصميم گيرنده باشند.


وي اظهار داشت: فلسطيني ها بايد به دو دستگي و شكاف سياسي و جغرافيايي بين خود پايان دهند و راهبرد ملي فلسطين را بر اساس اصول ملي مشخص كنند. اكنون فلسطيني ها درباره رويكرد و چارچوب سياسي با يكديگر هماهنگ نيستند كه اين اختلاف، نقطه ضعفي براي آنها به شمار مي رود و سبب مي شود که برخي كشورهاي عربي به طور يكجانبه به موضع گيري در اين باره بپردازند.
غازي حمد گفت: ما اين طرح را به علت اين كه خطري براي روند سياسي فلسطين به شمار مي رود، رد مي كنيم. سياست آمريكا اين است كه با وعده هاي توخالي توان و قدرت فلسطيني ها را به تحليل ببرد.

 

جانشين وزير امور خارجه دولت فلسطين در نوار غزه تصريح كرد: طي 20 سال گذشته آمريكا طرح ها و برنامه هاي مختلفي ارائه كرده كه هيچ كدام نتيجه اي نداشته است زيرا شهرك سازي رژيم صهيونيستي، اشغالگري و جنايت هاي آن عليه مردم فلسطين ادامه دارد.
وي افزود: متاسفانه هر طرحي كه ارائه مي شود، محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين، از آن حمايت مي كند. فلسطيني ها ديگر از ارائه طرح هاي مختلف خسته شده اند.

00:25:09.06

پربیننده ترین خبرها