آحارنوت: سازش با ترکیه، زمینه‌ساز حمله به سوریه بود

آحارنوت: سازش با ترکیه، زمینه‌ساز حمله به سوریه بود
سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 - 20:06

مسوولان سیاسی و امنیتی اسرائیل معتقدند پایان بحران در روابط میان اسرائیل و ترکیه و آشتی ميان طرفین از جمله عواملی بود که باعث شد رژیم اسرائیل در چند روز گذشته حملاتی را علیه تعدادی از مواضع سوریه انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه صهیونیستی یدیعوت احارونوت امروز سه شنبه به نقل از مسوولان سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: پس از عذرخواهی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترکیه بابت قضیه کشته شدن 9 فعال مدنی تبعه ترکیه حاضر در کشتی آزادی توسط افسران صهیونیستی، اسرائیل توانست بدون ترس از وقوع رو در رویی با ترکیه و با آزادی بیشتری در مناطق شمالی وارد عمل شود.
این مسوولان اسرائیلی معتقدند آشتی میان ترکیه و اسرائیل موجب گسترش همکاری های آینده در منطقه علیه ایران و کسانی که اسرائیل آنها را "تروریست" می داند خواهد شد.
 

 آنها خاطرنشان کردند این مصالحه باعث شد رژیم صهیونیستی در قضیه حملات چند روز پیش به دمشق حمایت گسترده ابرقدرت ها را کسب کند  به خصوص امریکا ،انگلیس و آلمان که به صراحت گفتند اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.
در همین حال روزنامه های اسرائیلی امروز نوشتند که اسرائیل و ترکیه به زودی توافقنامه ای امضا خواهند کرد که طبق آن قرار است به خانواده 9 فعال تبعه ترکیه که در حمله اسرائیل به کشتی کشته شدند، غرامت مالی پرداخت شود.


در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۱۰  ارتش اسرائیل به یک ‎ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به باریکهٔ غزه، که شامل شش کشتی حامل ۶۶۳ فعال حامی فلسطینیان از ۳۷ کشور بود آتش گشود. این حمله در آب‌های آزاد و در شرایطی انجام شد که این کشتی قصد شکستن محاصره دریایی نوار غزه و رساندن کمک‌های بشردوستانه را داشت.
دیروز هم یک هیات از ترکیه با هیاتی اسرائیلی در محل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای مذاکرات تکمیلی درباره میزان این غرامت ها دیدار کردند.


یدیعوت احارونوت به نقل از منابعی در دفتر نخست وزیر اسرائیل نوشت: این دیدار مثبت بود و در فضایی تازه صورت گرفت و دو طرف توانستند برسر پیش نویس تفاهمنامه توافق کنند اما موضوع به بررسی های بیشتری نیاز دارد و دوطرف امیدوارند در آینده نزدیک به توافق کامل دست یابند.
روزنامه مزبور می افزاید نمایندگان دو طرف در پایان مذاکرات باهم به صرف شام پرداختند.


یکی از مسوولان سیاسی اسرائیلی نیز خاطرنشان کرد هنوز توافق نهایی درباره میزان این غرامت ها صورت نگرفته اما براساس گمانه زنی های اسرائیل بین 5 تا 6ملیون دلار خواهد بود و ترکیه نیز در مقابل متعهد می شود از شکایت خود علیه افسران ارتش اسرائیل که متهم به حمله به کشتی آزادی و قتل فعالان مدنی ترک هستند صرف نظر کند.
یدیعوت احارنوت اظهار داشت طرف ترکی متعهد شد با ایجاد تغییراتی در قوانین کشورش مانع طرح دعوا از سوی شهروندان ترک علیه سربازان و افسران ارتش اسرائیل در آینده شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها