تحلیل گر آمریکایی مطرح کرد :

شهرک سازی مانع تشکیل کشور مستقل فلسطین

شهرک سازی مانع تشکیل کشور مستقل فلسطین
چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 08:48

العالم - تحليلگر آمريكايي، ادامه شهرک سازی صهیونیست ها را از مهمترین مشکلات مذاکره در باره تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 ذکر کرد.

" لورانس کورب " در گفت و گو با شبکه خبری العالم از واشنگتن گفت: رئيس جمهوری آمريكا نيز خواستار متوقف شدن شهرك سازي در اسرائيل شده است و جان كري نيز نگراني‌ها و دغدغه‌هاي رئيس جمهوری  را در اين باره به اطلاع مقام های اسرائيل رسانده است. بنابراين، درباره پيشنهاد تشكيل كشور مستقل فلسطيني در مرزهاي سال 1967 ، مسئله شهرك‌سازي  از مشكلات اصلي و پيچيده خواهد بود.

تحليلگر آمريكايي، با بيان اينكه اوباما در دور دوم رياست جمهوري خود براي رسيدن به موفقيت در عرصه فلسطين تلاش مي‌كند، افزود :  شهرك‌سازي  از مشكلات اصلي و پيچيده در مسير تشكيل كشور مستقل فلسطيني در مرزهاي سال 1967 است.

كورب درباره انگيزه‌هاي آمريكا در تلاش‌هايش براي از سرگيري مذاكرات سازش بين رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين مدعی شد : بدون رسيدن به حل و فصل در اين باره و از سرگيري مذاكرات، براي آمريكا رسيدن به اهداف ديگر در منطقه خاورميانه بسيار دشوار خواهد بود. افزون بر آن، آمريكا به لحاظ جنبه انساني براي رسيدن به حل و فصل در اين خصوص تلاش مي كند.

تحلیل گر آمریکایی خاطرنشان کرد : فرايند حل وفصل از زمان نخست‌وزيري ايهود اولمرت، نخست وزير سابق اسرائيل، به شكست منجر شد و تلاش‌هاي باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، نيز در اين باره نتيجه بخش نبود. بنابراين، آمريكا بار ديگر براي از سرگيري اين مذاكرات تلاش مي كند و البته به اين معنا نيست كه اين تلاشها كاملاً موفقيت‌آميز خواهد بود.

وي با اشاره به اینکه آمريكا تلاش مي كند در اين باره دو طرف فلسطيني و اسرائيلي را تحت فشار قرار دهد، افزود: اوباما در دوره دوم رياست جمهوري خود در تلاش است درباره فلسطين و اسرائيل به پيشرفتي دست يابد. از اين رو، جان كري نيز در اين چارچوب تلاش مي‌كند.

لورانس كورب درباره اينكه چرا بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، مانند فلسطيني‌ها با تلاش‌هاي آمريكا در اين باره هماهنگ نيست افزود:  با توجه به حوادث و تجربه‌هاي گذشته درباره غزه، ساكنان اسرائيل درباره حوادث آينده احساس نگراني مي كنند. جنبش فتح بر همه اراضي فلسطين از جمله غزه تسلط ندارد.

پربیننده ترین خبرها