نویسنده مصری: دانش عالم وهابی درحد طلبه الازهر است

نویسنده مصری: دانش عالم وهابی درحد طلبه الازهر است
سه شنبه 21 خرداد 1392 - 22:51

نویسنده و روزنامه نگار مصری با انتقاد شدید از فتواهای انحرافی و تکفیری مبلغان افراطی وهابی مانند "یوسف قرضاوی" و "محمد عریفی"، خواستار جلوگیری از ورود آنها به مصر شد و تأکید کرد، دانش یک طلبه الازهر با یک عالم ارشد وهابی برابری می کند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم "عادل صبری" در مقاله ای در روزنامه کثیرالانتشار "الاهرام" مصر نوشت: "عبدالله الداوود" مبلغ افراطی وهابی عربستانی اخیرا در فتوایی اعلام کرده است که اختلاط مردان با جوانان خوش سیما حرام است. وی مدعی است که فتاوای زیادی در این باره وجود دارد.

صبری افزود: فراموش نکنید الداوود، همان کسی است که با صدور فتوایی خواستار تعرض به زنان صندوقدار در فروشگاهها شده تا به زعم خود آنها را از کار در بیرون از منزل بازدارد. دولت عربستان اخیرا، پس از تلاش های فراوان فعالان به زنان اجازه داده است به عنوان صندوقدار در فروشگاهها کار کنند.
عادل صبری اظهار داشت: زمانی این فتوا را شنیدم که دولت تونس در اقدامی بی سابقه اعلام کرد از ورود هشت تن از علما و مبلغان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس جلوگیری می کند. مخالفان، نهادهای مدنی و رسانه های تونس از اقدام جمعیت های وابسته به حزب حاکم اسلامگرای النهضه، در زمینه دعوت از افرادی که از آنها به عنوان "علمای وهابی دلارهای نفتی" یاد می کنند، به شدت انتقاد کردند.
این نویسنده مصری افزود: مخالفان تونسی، گروههای وابسته به النهضه را به دریافت پول فراوان از قطر و عربستان با هدف انتشار اندیشه وهابیت در تونس و "تغییر ساختار جامعه" آن کشور متهم می کنند.

وی با اشاره به میانه رو بودن جامعه تونس، خاطرنشان کرد: زنان در تونس از حقوقی برخوردارند که در مقایسه با سایر کشورهای عربی کاملا بی نظیر است.

صبری ادامه داد: گروههای افراطی در تونس پس از جذب جوانان ساده لوح آنان را با هدف جنگیدن با نظام سوریه با ادعای "جهاد" به این کشور اعزام می کنند.

صبری اظهار داشت: دخالت ها و تأثیرات منفی سفر علمای وهابی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فقط به تونس محدود نمی شود و مصر نیز از چنین بحرانی رنج می برد. این علمای سلفی افراطی خطر ویرانگری برای مردم مصر به شمار می آیند؛  هر کدام از این مبلغان و علمای سلفی، در راستای اهدافی گام برمی دارد که برای آن، بسیج شده است. مثال آشکار در این زمینه، یوسف القرضاوی مفتی (مصری الاصل) قطر است که اخیرا به شدت "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه، حزب الله لبنان، روسیه و ایران را مورد حملات رسانه ای قرار داده و مدعی شده است "علوی ها [که از آنها به نام نصیری یاد می کند] کافرتر از یهودی ها و نصاری هستند." وی همچنین از همه اعراب و مسلمانانی که قادر به جنگیدن هستند خواسته است تا به شهر قصیر بروند و با [نیروهای نظام سوریه و] حزب الله بجنگند. قرضاوی مدعی شده است که اگر توان جسمی داشت خودش شخصا به میدان جنگ می رفت.!
این نویسنده مصری تأکید کرد: تردیدی نیست که ما از بشار اسد انتقاد داریم، ولی فراخوان یوسف قرضاوی باعث جنگ فرقه ای میان مسلمانان خواهد شد، و بی تردید فقط یک کشور خاص از این جنگ سود خواهد برد.
صبری خاطرنشان کرد: این مبلغان و علما، در ابتدا با تبلیغ دینی محض، فعالیتشان را در عرصه دعوت آغاز می کنند و پس از جلب توجه مردم، نوبت به انجام وظیفه آنها در زمینه انتشار افکار فرقه گرایانه "وهابیت" فرامی رسد. مثال آشکار در این زمینه، یوسف قرضاوی است که مشاهده می کنیم همه فتاوای اخیرش کاملا سیاسی هستند و به هیچ وجه فتوای دینی در میان آنها یافت نمی شود.
عادل صبری گفت: از سوی دیگر اخیرا اعلام شده است که به دنبال انتقاد شدید  "محمد عریفی" روحانی و مبلغ عربستانی از امیر کویت، دولت امارات وی را از مشارکت در برنامه های تلویزیونی و صدور فتوا منع کرده است. انتشار یک پیام در پایگاه اجتماعی تویتر توسط عریفی در این باره، باعث انتقاد شدید شهروندان اماراتی از وی و درخواست آنها برای جلوگیری از ادامه حضور وی در شبکه تلویزیونی دبی شد.

صبری اظهار داشت: ما در کشوری زندگی می کنیم که دانشگاه ریشه دار "الازهر" در آن قرار دارد، و نیازی به علما و مبلغان سلفی و وهابی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نداریم. به ویژه که آنها بر این باورند که به علت کاهش نقش نهادهای دینی مصر، این کشور فضای مناسبی برای انتشار افکار اندیشه های وهابیت و سلفی گری است.

وی خاطرنشان کرد: مصر نیازی ندارد که علمایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به آن سفر کنند و جایگاه، تاریخ و نقش مصر در مقاومت در مقابل اشغالگران و استعمارگران را به ما یادآوری کنند. مصر برای اطلاع از اصول دین، نیازی به این علمای سیاست زده ندارد. زیرا یک طلبه الازهر با یک عالم ارشد وهابی در کشورهای مذکور برابری می کند.

پربیننده ترین خبرها