مکالمه‌ای که استفاده‌کنندگان از سلاح شیمیایی را لو داد

جمعه 24 خرداد 1392 - 22:27

رصد مکالمات تلفنی عناصر مسلح در سوریه، از استفاده آن ها از گازهای سمی پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تلویزیون دولتی سوریه با پخش تماس های تلفنی برقرار شده میان ارتش آزاد که مورد حمایت قطر و عربستان است، استفاده این گروه از گازهای سمی در سوریه را ثابت می کند.

در مکالمه پخش شده، دو تن از عناصر مسلح درباره استفاده از سلاح شیمایی صحبت می کنند و یکی از آن ها می گوید: "همه باید ماسک های ضد گاز استفاده کنند زیرا می خواهیم بر ضد خوک ها و سگ ها از گاز سارین استفاده کنیم".

از سوی دیگر، در ماه می، عناصر سازمان اطلاعات ترکیه، 12 تن از عناصر تروریست جبهه النصره را بازداشت کردند و دو کیلوگرم گاز سمی سارین از آن ها مصادره کردند.

رسانه های ترکیه توضیح دادند که عملیات بازداشت این افراد در شهر آدنا در جنوب ترکیه انجام شد و سازمان اطلاعات ترکیه مقادیر زیادی اسناد و اطلاعات رایانه ای نزد بازداشت شدگان یافتند.

این در حالی است که سابقا نیز گزارش های دیگری دال بر استفاده مخالفان نظام سوری از گاز سمی سارین در حلب در ماه مارس گذشته منتشر شده بود.

دولت سوریه، پیش از این بارها تاکید کرده بود که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نمی کند، اما آمریکا و هم پیمانان این کشور مرتب به دولت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی بر ضد عناصر مسلح در سوریه هشدار می دادند.

دولت سوریه، روز جمعه اتهامات آمریکا به دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی را سرشار از دروغ پردازی دانست و تاکید کرد که این اتهامات بر اساس اطلاعاتی جعلی و ساختگی تلفیق شده اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه " سانا " یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت: کاخ سفید بیانیه ای سرشار از اکاذیب درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه منتشر کرده است اما این گزارش بر پایه اطلاعاتی ساختگی تهیه و در آن تلاش شده است که سوریه به عنوان مسئول استفاده از سلاح شیمیایی معرفی شود.

از سوی دیگر، "یوری اوشاکوف" مشاور دیپلماتیک کاخ کرملین روز جمعه تاکید کرد که اتهامات آمریکا به دولت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی قانع کننده نیست.

وی افزود: اطلاعاتی که آمریکا در این گزارش ارائه کرده، قابل نفی یا اثبات نیستند، اما من تاکید می کنم که چنین اطلاعاتی قانع کننده نیست.

پیش از این، پایگاه های اینترنتی، ویدیویی از یک گردان مسلح که خود را " گردان باد صرر " می نامید، پخش کردند که عناصر مسلح در آن، مردم و ساکنان استان لاذقیه را به تکرار آلوده کردن چشمه " نبع السن " به مواد شیمیایی از طریق ریختن ماده " سنه 2 " تهدید می کنند.

در این ویدیو، گردان مذکور، به استفاده از خطرناک ترین سلاح بیولوژیک اعتراف کرد که برای آلودن آب مناطق مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. این گردان توضیح می داد که یک دوز 2 گرمی از این ماده، برای کشتن یک انسان بالغ در مدت یک ساعت کفایت می کند.

گردان باد صرر در ادامه تهدیدهای خود گفته بود که اهداف و مناطق مدنظر خود را از طریق آلودن سرچشمه های آب آشامیدنی آن ها مسموم خواهد کرد و این کار را از طریق کار گذاشتن مواد سمی بر روی کلاهک موشک ها و شلیک آن ها به منابع آب آشامیدنی شهرها عملی خواهد کرد و نخستین هدف خود را چشمه " نبع السن " اعلام کرد.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها