کوثری : اصولگرایان مشکلی با روحانی ندارند

کوثری : اصولگرایان مشکلی با روحانی ندارند
يکشنبه 26 خرداد 1392 - 21:17

العالم، تهران - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری مجلس اصولگرا با آقای روحانی در چارچوب قانون با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

اسماعیل کوثری یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه  " من طهران " شبکه خبری العالم ضمن انتقاد به برخی از رویدادها در دوران اصلاحات ، درباره اینکه روی کار آمدن آقای روحانی باعث صف آرایی های جدید سیاسی شود، گفت: این مساله به خود آقای روحانی و اطرافیان و افرادی که با وی همکاری دارند، بر می گردد. البته بعید می دانم که ایشان چنین اجازه ای دهند مانند زمان اصلاحات دوره آقای خاتمی؛ ما اصلاحات و اصلاح طلبی را قبول داریم که اگر درچارچوب قوانین جمهوری اسلامی و قانون اساسی انجام شود و با تدابیر رهبری همسو باشد هیچ اشکالی به وجود نمی اید چون اصلاحات در حال انجام است.

وی افزود: ما اصلاح طلبی ای را که با خواسته آمریکا و اروپا یکسو باشد، قبول نداشتیم به خاطرهمین تشنج ایجاد شد. یعنی فردی مانند اکبر گنجی که خود را یکی از تئوریسین های دوم خرداد اعلام می کرد، مانیفستی ارائه داد که دقیقا برخاسته از خواسته های آمریکا و اروپا بود. اما اگر اصلاح طلبی در چارچوب قانون باشد، هیچ اشکال و تشنجی نیز به وجود نخواهد آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آقای روحانی در چارچوب نظام و همسو با رهبری باشد باعث ارتقا خواهد شد، اما اگر فراتر از قانون عمل کنند، علاوه بر اینکه همبستگی ایجاد نخواهد شد، بلکه تازه ابتدای اختلافات است، اما بعید میدانم وی مانند دوره اصلاحات و دولت آقای خاتمی عمل کند چون ایشان نه جزو اصلاح طلبان هستند و نه اصلاح طلبهای تندرو ایشان را به عنوان اصلاح طلب قبول دارند، ایشان بر اساس ارتباطی که با مقام معظم رهبری دارند، الان نیز به عنوان نماینده رهبر در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. پس به هیچ وجه نمی بینیم مانند زمان اصلاحات عمل کنند بلکه ایشان همانطور که گفتند از افراد اصولگرا و اصلاح طلب معتدل استفاده می کنند و در صدد ارتقای کشور هستند.

کوثری در پاسخ به این سوال که با توجه به فتنه سال 88 آیا آقای روحانی در چارچوب وفاق ملی تلاشی درخصوص وضعیت آقایان کروبی و موسوی انجام خواهند داد، اظهار کرد: افرادی از گروه اصلاح طلبان تندرو می خواهند این موضوع را مطرح کنند؛ اما هر چیزی قانونی دارد و این موضوع مرتبط با مسائل امنیتی و قضائی است. یعنی آقای روحانی از طریق نهادهای امنیتی و قضائی می تواند این موضوع را پیگیری کند و هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد. اما نظام قبول نخواهد کرد که کسانی از آقای روحانی استفاده یا سوء استفاده کنند و بخواهند با فشار و بدون دخالت نهادهای امنیتی و قضائی این موضوع را پیش ببرند.

ایران با آمریکا قطع رابطه نکرد

کوثری درباره عرصه سیاست خارجی در دولت آقای روحانی، گفت: سیاست خارجی ایران ابتدا در شورای عالی امنیت ملی مشخص می شود و بعدا باید به تصویب مقام معظم رهبری برسد. رئیس جمهوری، نمایندگان مقام معظم رهبری، وزیر خارجه، وزیر اطلاعات و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند و سیاست خارجی را مشخص می کنند.

وی افزود: به جز رژیم اشغالگر صهیونیستی برای برقراری روابط با دیگر طرف های خارجی منعی وجود ندارد. ما با آمریکا و اروپا قطع رابطه نکردیم. آمریکا وقتی در سال 59 در طبس شکست خورد، با ایران قطع رابطه کرد. لذا مذاکره ایران و آمریکا پس از بررسی های لازم و چارچوب هائی که مشخص می شود، امکان پذیراست؛ اما هرگز قبول نخواهیم کرد که آمریکا برای ایران تکلیف تعیین کند و خواسته هایش را به کشورمان تحمیل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد : رئیس جمهوری ایران و هر فرد دیگری که بخواهد با آمریکا مذاکره کند، باید بر اساس فرمایشات و بیانات مقام معظم رهبری وارد مذاکره شود.

علت شکست اصولگرایان

وی عملکرد دولت در دو سال گذشته و تعدد نامزدهای اصولگرایان را از دلایل شکست این طیف عنوان کرد و گفت : با این حال لطمه ای به اصولگرائی وارد نشده است زیرا اصولگرائی مبتنی بر اصول اسلامی و قرآنی است، اما متأسفانه برخی افراد به طور بد و نامطلوب عمل کردند.

کوثری افزود: خود آقای روحانی نیز به این اصول معتقد هستند و آن را قبول دارند. در واقع مردم ایران هم به اصل واساس نظام و هم به رهبری لبیک گفتند و وقتی دیدند که بین اصولگرایان اختلاف هست، به کسی رأی دادند که بتواند امور را پیش ببرد.

وی تاکید کرد: مردم از اصولگرایان دلسرد نشده اند و این یک واقعیت است که می توان لمس کرد. وجود فردی با لباس روحانیت در میان نامزدها و پیروزی وی در انتخابات نشان می دهد که مردم به روحانیت تمایل و علاقه دارند.

برگزاری انتخابات در فضایی آرام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران ضمن اشاره به همکاری 6 ماهه دستگاه هاي امنيتي، انتظامي و اطلاعاتي برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ایران گفت: همکاری این دستگاه ها باعث شد تا با مديريت وزير كشور به عنوان رييس شوراي امنيت کشوراز ورود گروه های بمب گذار به داخل کشور جلوگیری شود و این گروه ها در مناطق مرزی بازداشت شوند؛ در نهایت يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به خوبي بدون كوچكترين مورد امنيتي با حضور گسترده مردم برگزار شد.

وی افزود: در این انتخابات برای اولین بار با تصویب مجلس هيات مركزي اجرايي انتخابات با حضور 11 نفر شامل  7 نفر از معتمدين مردم و 4 نفر شامل وزير كشور، وزير اطلاعات، دادستان كل كشور و نماينده مجلس تشکیل شد؛ معاون سياسي وزير كشور دبير انتخابات بود، نماينده شوراي نگهبان نيز به صورت مستمر در جلسات حضور داشتند. 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اینکه هر رای مردم امانت و تایید نظام جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: مردم اطمينان داشتند، اما بيشتر اطمينان پيدا كردند كه كارگزاران انتخابات تا چه حد صادق هستند، در بعد خارجي هم  طرف هاي بيگانه اينگونه مي گفتند كه راي مردم تشريفاتي است و هر آنچه نظام مي خواهد از صندوق بيرون مي آيد، اما ديدند اينگونه نشد.

کوثری خواستار پاسخگویی رسانه های غربی به این دروغگویی ها شد و افزود: صداقت نظام در بعد داخلي و خارجي آشكار شد، لذا انتخابات در داخل و خارج به نفع نظام و اعتبارش بود و ارتقاي جايگاه ايران اسلامي را در پي داشت كه بايد از اين موضوع در آينده به خوبي استفاده كنيم.

اصول گرایان و اصلاح طلبان معتدل در دولت یازدهم

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره شخصیت سیاسی آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران، گفت: روحاني در اصل اصلاح طلب نيست، بلكه جزو كارگزاران است و با آقاي هاشمي رفسنجانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام كارشان را دنبال مي كنند، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو جامعه روحانيت مبارز است، البته با اصلاح طلبان به توافق رسید تا آرای آنها را جمع كند، وي گفته است كساني را به كار مي گيرد كه اصولگراي معتدل و اصطلاح طلب معتدل باشند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره همکاری دولت آقای روحانی و مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلسی اصولگرا، افزود: آقای احمدی نژاد هم اصولگرا بود، اما در یکی دو سال اخیر اختلافاتی بروز کرد و اینگونه نیست که مجلسی که اکثریت اصولگرا است با آقای روحانی مخالفت کند. منطق مجلس این است که وقتی قانون تصویب می شود و شورای نگهبان آن را تایید می کند، باید اجرا شود. به تعبیر مقام معظم رهبری مجلس ریل گذار است و دولت روی این ریل باید حرکت کند.

پربیننده ترین خبرها