نماینده کویتی: روابط ایران و کویت مستحکم است

نماینده کویتی: روابط ایران و کویت مستحکم است
پنج‌شنبه 30 خرداد 1392 - 11:20

رييس گروه دوستي پارلماني كويت - ايران با تأکید بر نقش و اهمیت ایران در منطقه اظهار داشت، روابط دو کشور مستحکم، تاریخی و دارای ابعاد گوناگونی است.

"احمد عبدالمحسن الملیفی" روز پنج شنبه در گفت وگو با شبکه العالم با اشاره به دیدارش با "علی لاریجانی" رئیس مجلس و "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه کشورمان، درباره اهداف سفرش به تهران گفت: سفر هیأت کویتی به تهران در برهه کنونی که امت اسلامی شاهد تحولات سیاسی و حملات بیگانه است حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر نقش و اهمیت ایران در منطقه اظهار داشت: نمی توان جمهوری اسلامی ایران را در عرصه تحولات سیاسی در منطقه نادیده انگاشت، از این رو هیأت پارلمانی کویتی با سفر به جمهوری اسلامی ایران با مسئولان این کشور گفت و گوهای شفافی را درباره مسائل دوجانبه انجام داد.
الملیفی افزود: وجود اختلاف نظر بین کشورهای همسایه عیب و مشکل نیست زیرا بین اعضای یک خانواده نیز اختلاف وجود داد بلکه مشکل و عیب این است که اختلاف ها و مشکلات بررسی نشده و برای حل آنها از منطق گفت وگو استفاده نشود.
وی درباره روابط دوجانبه ایران و کویت نیز اظهار داشت: روابط ایران و کویت مستحکم، تاریخی، دیرینه و دارای ابعاد گوناگون است. دین، روابط اجتماعی و نسبی ازجمله مشترکات دو کشور به شمار می روند. علاوه بر آن دو کشور دارای روابط تاریخی و اقتصادی هستند. بنابراین، اگر چه ممکن است در طول تاریخ مشکلات و اختلاف نظرهایی در روابط وجود داشته باشد، اما این اختلافات بسیار اندک است و در روابط دو کشور تاثیر گذار نیست.
الملیفی خاطرنشان کرد: کویت قدردان موضع جمهوری اسلامی ایران در زمان حمله عراق آن است. کویتی ها هرگز موضع ایران را در مخالفت با حمله صدام بعثی به خاک کویت فراموش نخواهند کرد؛ دولت و نهادهای رسمی کویت بین راهبرد روابط با کشوری مسلمان مانند ایران با اختلاف نظرهای اندک تفاوت قائل هستند. اختلاف ها در چارچوب خود بررسی می شوند بدون اینکه بر کلیت روابط دیپلماتیک دو کشور تاثیرگذار باشند.
وی با اظهار تأسف درباره بحران سوریه تأکید کرد در نهایت مردم سوریه متضرر اصلی این بحران غم انگیز و دردناک هستند.
الملیفی خاطرنشان کرد: روی دادن این بحران در کشوری که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده بود نگزان کننده و غم انگیز است. این مسئله به همه کشورهای عربی ‌مربوط است.
وی افزود: ضروری است در سوریه اصلاحات صورت گیرد تا مردم با رسیدن به حقوقشان نقش خود را در مشارکت و تصمیم گیری و مخالفت با دخالت بیگانگان ایفا کنند. البته برون رفت از بحران سوریه از طریق خشونت ممکن نیست بلکه راه برون رفت از این بحران گفتگوست.
این نماینده کویتی اظهار داشت: دیدگاه ما در کویت با دیدگاه برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از موارد نزدیک به هم است.
رییس گروه دوستی پارلمانی کویت و ایران درباره روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: برآیند سفر هیأت پارلمانی کویت به ایران فقط متعلق به کویت و روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی نیست بلکه این سفر بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود. برای ما مسئله حائز اهمیت رفع اختلاف ها و سوء تفاهم های موجود در منطقه است. ما می خواهیم به همراه جمهوری اسلامی ایران و از طریق گفت وگو مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: وزیر امور خارجه ایران سخن بسیار پسندیده ای ایراد کرد و گفت حاضر است برای حل مسائل به عربستان، سوریه، امارات و بحرین سفر کند؛ ما همچنین در این سفر آمادگی تهران را برای حل مشکلات موجود از طریق گفت وگو مذاکره شنیدیم.
رییس گروه دوستی پارلمانی کویت و ایران تاکید کرد: منطقه خلیج فارس از ظرفیت ها و توانمندی های بسیار گسترده و بزرگ انسانی، مادی ومیراث عظیمی برخوردار است. اگر منطقه از مشکلات موجود خارج شود و به توسعه و بالندگی پرداخته شود، در آن صورت توسعه و شکوفایی آینده مردم منطقه رقم خواهد خورد و منطقه خواهد توانست با کشورهای بسیار بزرگی رقابت کند. ما اکنون در عصر جهانی شدن قرار داریم و کشورهای کوچک به لحاظ اقتصادی تاثیر به سزایی که بتوانند با دیگران رقابت کنند ندارند. بنابراین، ما ظرفیت و توانمندی غلبه بر مشکلات و برون رفت از بحران ها را داریم.
وی افزود: یکی از نگرانی های ما رشد افراط گرایی دینی، نژادپرستی و طایفه گری است که بسیار خطرناک  و نگران کننده است زیرا مغایر با اصول اسلام است.
الملیفی خاطرنشان کرد: باید نسل آینده را با فرهنگ احترام گذاشتن به دیدگاه دیگران و توجه به نظرات آنها تربیت کرد. ما باور داریم که رویکردهای مبتنی بر نژاد و طایفه سبب دو دستگی و شکاف در جوامع ما و حتی تجزیه کشورهای ما به جزایر کوچک می شود که بسیار خطرناک است.
وی درباره رویکرد افراطی برخی چهره های دینی و تکفیر دیگران، گفت: برخی از چهره های دینی برای ایجاد جایگاه برای خود مسائل طایفه ای و نژادی را مطرح می کنند، اما اگر به علت بالندگی جوامع و نسل ها سخنان آنها رد شود و کسی به سخنان آنها گوش ندهد در آن صورت چنین افرادی به حاشیه رانده خواهند شد. ما نمی خواهیم تاریخ به عقب برگردد و آتش اختلاف های طایفه ای بار دیگر شعله ور شود.
وی افزود: با توجه به تحولات کشورهای عربی و اسلامی تنها کسی که سود می برد رژیم اسرائیل است. با با وجود نگرانی و اندوه خود درباره سوریه، درباره اقدام اسرائیل در حمله به برخی مواضع سوریه نیز نگران می شویم؛ زیرا شاهد هیچ واکنش عربی به این تجاوزگری های اسرائیل نیستیم. اکنون این رژیم لازم نیست کاری انجام دهد زیرا ما خود با اقداماتمان در واقع برنامه های آن را اجرا می کنیم و خود را با دستان خود نابود می کنیم.
Fz-19-17:21

پربیننده ترین خبرها