دخالت های سفیر آمریکا؛ خشم مردم مصر را در پی داشت

دخالت های سفیر آمریکا؛ خشم مردم مصر را در پی داشت
جمعه 31 خرداد 1392 - 19:04

مردم مصر از سخنان آن پترسون سفیر آمریکا در قاهره به خاطر دفاع از رابطه واشنگتن با اخوان المسلمین و دعوتش از ارتش مصر برای مداخله نکردن در امور سیاسی خشمگین هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از رسانه های مصر؛ وی این درخواست را پس از ملاقات با خیرت الشاطر معاون مرشد اخوان المسلمین مصر بیان کرد.
گفته شده در صورت خارج شدن اوضاع از کنترل - در پی اعتراضاتی که قرار است مخالفان 30 ژوئن 2013 برگزار کنند - ممکن است ارتش مصر برای گرفتن قدرت از اخوان المسلمین وارد عمل شود لذا سفیر آمریکا از فرماندهان ارتش خواست از سیاست دوری کنند و گفت: با حکومت نظامیان موافق نیستیم، مصر باید یک کشور غیرنظامی باشد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که دولت آمریکا به مدت سه دهه از رژیم مبارک که یک نظامی بود حمایت کرد و در دوره انتقالی پس از انقلاب نیز رابطه بسیار خوبی با نظامیان داشت.  
پترسون گفت که ارتش مصر رابطه خوبی با دولت آمریکا دارد و پس از انقلاب با احساس مسئولیت برخورد کرد، توهین هایی که به شورای نظامی شد این رویکرد را به وجود آورد که خود را دوباره در چنین وضعیتی قرار ندهند.
اما یک منبع نظامی که نامش فاش نشده به العربیه گفت: نیروهای مسلح مصر فشار یا مداخله خارجی در امور داخلی این کشور - به بهانه دمکراسی - را نمی پذیرد. تصمیم نیروهای مسلح، دفاع از وطن و خواسته های ملت مصر بوده و نشات گرفته از اصول فعالیت ملی اش است، لذا به معیارهای قانونی پایبند است.
وی درباره موضع ارتش نسبت به اعتراض برای درخواست سرنگونی محمد مرسی رییس جمهور مصر سخن نگفت.
پترسون در مرکز پژوهش های توسعه ابن خلدون گفت: خشونت خیابانی باعث کشته شدن بیشتر افراد می شود؛ اما وی توضیح نداد که چرا دولت متبوع وی به مدت بیش از سه دهه از سرکوب مردم توسط رژیم مبارک حمایت کرد و اکنون نیز به صورت تمام قد در حال حمایت از اخوان المسلمین است!
جریان مردمی این سخنان را مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی مصر دانست و حزب جبهه دمکراتیک مصر وی را متهم کرد که می کوشد نقش وزیر مختار را در مصر ایفا کند که پس از پایان اشغال این کشور توسط انگلستان در اوایل نیمه دوم قرن گذشته پایان یافت.       
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها