سریال های تلویزیون اخوان مصر جایی برای زنان ندارد

سریال های تلویزیون اخوان مصر جایی برای زنان ندارد
چهارشنبه 5 تير 1392 - 20:13

با وجود آن که اخوان المسلمین به عنوان گروهی اسلام گرا در مصر به قدرت رسیده است، تلویزیون های مصری، رمضان امسال، از پخش سریال های دینی و مذهبی محروم خواهند بود و سریال هایی بدون زن و مردانه پخش خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پخش سریال های مذهبی و دینی از شبکه های مصری در ماه رمضان همواره به استقبال فراوان مواجه می شد، اما علیرغم اینکه امسال، حکومت مصر حکومتی اسلام گرا است، تلویزیون های مصری، به جز یک مورد هیچ سریال مذهبی دیگری برای پخش ندارند.

بر پایه این گزارش، تنها سریال دینی که در ماه رمضان از تلویزیون های مصری پخش خواهد شد، "خیبر" است که به جزئیات زندگی یهودیان در قلعه خیبر در زمان پیامبر اسلام (ص) می پردازد. این سریال قطری را محمد عزیزیه از اردن کارگردانی کرده است و هنرپیشه هایی از سوریه و دیگر کشورهای عربی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

این در حالی است که در سال های گذشته پخش سریال های تاریخی و مذهبی نظیر "الغزالی" که به زندگی امام محمد غزالی دانشمند بزرگ مسلمان مربوط می شد، با استقبال بسیار زیاد بینندگان و روزه داران مواجه شده بود.

"مصطفی محرم" فیلمنامه نویس مصری علت خالی ماندن شبکه های مصری از سریال های دینی و مذهبی را ممیزی های شدید بر فیلمنامه ها و دشواری کسب مجوز از الازهر برای ساخت چنین سریال هایی دانست.

وی در گفت و گو با خبرگزاری "آناتول" تاکید کرد: این گونه ممیزی های گسترده و سخت گیری ها، علاقمندان به ساخت سریال های تاریخی و مذهبی را مایوس می کند و آنها را به سمت موضوعات دیگر سوق می دهد.

در این میان "محمد کمال" منتقد مصری از رواج سریال هایی در ماه رمضان امسال خبر داد که در آن به نقد "روحانیون" پرداخته می شود و روحانی را از جایگاه فردی مقدس به جایگاه فردی معمولی مانند سایر مردم پایین می آورد.

وی گفت: در سریال "واعظ" با یک روحانی مواجه هستیم که به سبب عاشق شدن، از مواضع تند خود دست می کشد. در سریال دیگری تحت عنوان "مثل شما آدم هستم" به زندگی شیوخی اشاره می شود که با سر دادن فتواهایی متعصبانه و تندروی، به نان و نوا و شهرت می رسند. همچنین می توان به سریال "آتش های دوست" اشاره کرد که در آن به زندگی یک روحانی میانه رو پرداخته می شود که با تندروها درگیر است.

در این میان، یکی از شبکه های دینی مصری قصد دارد در ماه رمضان سریالی تحت عنوان "کافی شاپ" را پخش کند که عوامل این سریال را فقط مردان تشکیل می دهند. سینماگران، ساخت چنین سریالی را نشان دهنده رشد محافظه کاران در مصر می دانند و چنین سریال هایی را بازتاب دهنده جامعه ندانستند و آن را به مثابه خالی کردن سریال از بخشی از جامعه که زنان هستند، ارزیابی کردند.

"سید سعید" نویسنده فیلمنامه این سریال تاکید کرد: ساخت این سریال ثابت می کند که بدون نمایش دادن زنان برهنه نیز می توان سریال ساخت.
وی در عین اذعان به این که می توان سریال هایی ساخت که در آن ها زنان محجبه باشند، خاطر نشان کرد: در فیلمنامه ای که من نوشته ام، ماجراها در یک کافی شاپ می گذرد و فقط مردها به این کافی شاپ تردد می کنند، بنابراین نیازی به نمایش دادن زنان نبود.

وجدی العربی کارگردان این سریال که وابسته به گروه اخوان المسلمین مصر است، تاکید کرد: تعریف هنر نزد ما کاملاً با تعریف غربی هنر فرق می کند.

پخش این سریال با اختلاف چند روز از انتصاب وزیر فرهنگ جدیدی صورت می گیرد که به جریان محافظه کار مصر تمایل دارد و با رسیدن به این پست، شماری از مدیران برجسته عرصه فرهنگ مصر را برکنار کرد.

"جو فهیم" منتقد مصری خاطر نشان کرد: اقداماتی که شبکه های دینی در مصر در دستور کار خود قرار داده اند، نه تنها عقیم هستند، بلکه بازتاب دهنده برداشت نادرست آن ها از افکار عمومی مصر است.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها