تعهدات ارتش مصر پس از بركناري مرسي

تعهدات ارتش مصر پس از بركناري مرسي
پنج‌شنبه 13 تير 1392 - 10:20

العالم - ارتش مصر پس از بركنار كردن محمد مرسي رئيس جمهوري اين كشور در بيانيه خود تاكيد كرد كه اين اقدام سياسي نبوده و در پاسخ به خواست ميليون ها نفر از مردم انجام شده است كه در روزهاي گذشته به خيابان ها آمده و خواسته هاي خود را فرياد زدند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم  اين بيانيه را " عبدالفتاح السيسي " ، فرمانده نيروهاي مسلح مصر پس از نشست با شخصيت‌هاي برجسته ديني، ملي و جوانان مصر از شبكه تلويزيوني اين كشور قرائت كرد.

در اين بيانيه آمده است : ملت عظيم مصر! نيروهاي مسلح نمي‌تواند گوش و چشم خود را بر روي جنبش و فرياد مردم مصر كه خواهان ايفاي نقش ملي ارتش هستند و نه نقش سياسي آن، ببندد. نيروهاي مسلح خود اولين نهادي است كه اعلام كرد و همچنان اعلام مي‌كند از كار سياسي به دور است. نيروهاي مسلح بر اساس ديد نافذ خود احساس كرد ملت مصر كه از ارتش استمداد طلبيده است، از ارتش براي آن استمداد نخواسته كه حكومت و قدرت را به دست بگيرد بلكه براي انجام خدمت عمومي و حمايت ضروري از خواسته‌هاي انقلاب ملت ارتش را فراخوانده است. اين پيامي است كه نيروهاي مسلح آن را از همه مناطق، شهرها و روستاهاي مصر دريافت كرد. ارتش هدف اين پيام را فهميده و ضرورت‌هاي آن را سنجيد و با مسئوليت‌پذيري و امانت‌داري تمام، اميدوارنه و متعهدانه به عرصه سياسي نزديك شد.

السيسي  با اشاره به اينكه نيروهاي مسلح طي ماه‌هاي گذشته تلاش‌هاي بسياري به صورت مستقيم و غيرمستقيم انجام داد تا وضعيت داخلي را آرام كرده و زمينه را براي آشتي ملي ميان همه نيروهاي سياسي و از جمله نهاد رياست‌جمهوري ايجاد كند ، افزود :  از ماه فوريه سال 2012، ارتش خواهان گفت‌وگوي ملي شد و تمامي نيروهاي سياسي و ملي به اين درخواست پاسخ مثبت دادند و تنها نهاد رياست‌جمهوري بود كه در لحظات پاياني با اين درخواست مخالفت كرد.

به گفته وي ، از آن زمان به بعد نيز همچنان درخواست‌ها و طرح‌هاي ما براي گفت‌وگوي ملي ادامه پيدا كرد. نيروهاي مسلح چندين بار اقدام به ارائه گزارشي از وضعيت راهبردي داخلي و خارجي كشور كرد كه متضمن مهم‌ترين چالش‌ها و خطراتي بود كه كشور از لحاظ امنيتي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي با آن روبرو بود.

فرمانده نيروهاي مسلح مصر افزود : ديدگاه نيروهاي مسلح به عنوان يك نهاد ملي براي كنترل اسباب ايجاد شكاف ميان جامعه و از بين بردن اسباب خفقان و مقابله با چالش‌ها و خطرات براي خروج از بحران كنوني بود.

السيسي با اشاره به روند تماس هاي ارتش با مقام هاي مصر اظهار كرد :  در چارچوب پيگيري بحران كنوني، فرماندهي كل نيروهاي مسلح در تاريخ 22 ژوئن 2013 با رئيس‌جمهوري در قصر القبه ديدار كرد كه نظر فرماندهي كل نيروهاي مسلح ارائه شد. در اين ديدار، فرماندهي كل نيروهاي مسلح مخالفت خود را با هرگونه رفتار ناشايست با نهادهاي ملي و ديني كشور اعلام كرد. همچنين مخالفت خود را با تهديد و ارعاب ملت مصر نيز بيان كرد. ما همچنان اميدوار بوديم آشتي ملي تحقق يابد و نقشه‌راهي براي آينده تدوين شود و اسباب اعتماد، اطمينان و ثبات براي ملت مصر فراهم شود؛ به گونه‌اي كه خواسته‌هاي آنها محقق شود اما سخنراني شب گذشته رئيس‌جمهوري قبل از پايان يافتن مهلت 48 ساعته ارتش با خواسته‌هاي ملت همخواني نداشت و خواسته‌هاي آنان را برآورده نمي‌كرد. بر اين اساس، نيروهاي مسلح به استناد مسئوليت ملي و تاريخي‌اش، خود را به رايزني با برخي از شخصيت‌هاي ملي، سياسي و جوانان پرداخت و در اين رايزني هيچ كس را كنار نگذاشت. شركت‌كنندگان در اين نشست بر نقشه‌راه آينده توافق كردند.

السيسي تصريح كرد: اين نقشه‌راه كه متضمن گام‌هاي اوليه است، ايجاد يك مصر قوي و منسجم را محقق مي‌سازد؛ مصري كه هيچ يك از شهروندان و جريان‌هاي سياسي خود را كنار نمي‌گذارد و به درگيري‌ها و تفرقه‌هاي موجود در كشور پايان مي‌دهد. اين نقشه راه مشتمل بر موارد ذيل است:

- توقف اجراي قانون اساسي به صورت موقت.
- رئيس دادگاه عالي قانون اساسي در مقابل هيأت عمومي دادگاه قسم ياد مي‌كند.
- برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري زودهنگام به گونه‌اي كه طي مرحله انتقالي و تا زمان انتخاب رئيس‌جمهوري جديد رئيس دادگاه عالي قانون اساسي مصر اداره امور كشور را بر عهده خواهد داشت.
- رئيس دادگاه عالي قانون اساسي مصر طي مرحله انتقالي حق صدور بيانيه‌هاي قانون اساسي را دارد.
- تشكيل دولت شايسته‌سالار قوي و توانا كه براي كشور از تمامي اختيارات براي اداره مرحله كنوني برخوردار باشد.
- تشكيل كميته‌اي كه دربرگيرنده تمامي طيف‌ها و كارشناسان باشد؛ براي انجام اصلاحات پيشنهادي در قانون اساسي كه به طور موقت اجراي آن متوقف شده است.
- درخواست از دادگاه عالي قانون اساسي مصر به تصويب پيش‌نويس قانون انتخابات مجلس نمايندگان و آغاز زمينه‌سازي براي برگزاري انتخابات پارلماني.
- دادن قول شرف ايجاد رسانه‌اي كه متعهد به آزادي باشد و به قواعد شغلي، بي‌طرفي، قانونمداري و در نظر گرفتن مصالح عالي ملي پايبند باشد.
- اتخاذ تدابير اجرايي براي حضور جوانان در نهادهاي دولت تا آن‌ها نيز در تصميم‌گيري‌ها سهيم باشند.
- تشكيل يك كميته عالي براي آشتي ملي كه از شخصيت‌هاي برجسته تشكيل شده باشد و از اعتبار برخوردار بوده و مورد قبل همه نخبگان كشور باشد و نماينده جريان‌هاي مختلف باشد.

وي همچنين با طرح هشدار هاي مورد نظر ارتش  خاطرنشان كرد :  از همه طيف‌هاي ملت عظيم مصر مي‌خواهيم به برپايي مسالمت‌آميز راهپيمايي‌هاي خود متعهد باشند و از توسل به خشونت كه موجب خفقان بيشتر و ريختن خون بيگناهان مي‌شود، بپرهيزند . ارتش هشدار مي‌دهد با همكاري با وزارت كشور مصر بر اساس قانون با تمام قدرت و هوشياري با هرگونه اقدام براي خارج شدن از چارچوب فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز برخورد مي‌كند. اين اقدام بر اساس مسئوليت ملي و تاريخي ارتش صورت مي‌گيرد.

فرمانده نيروهاي مسلح مصر  گفت: نيروهاي مسلح از اعضاي ارتش، نيروهاي پليس و دستگاه قضايي شرافتمند و مخلص به خاطر نقش بزرگ ملي و فداكاري‌هايشان براي حفظ امنيت كشور و ملت مصر تشكر و تقدير مي‌كند. خداوند مصر و ملت سرافراز و بزرگ مصر را حفظ كند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها