واکنش ترکیه و قطر به عزل مرسی

واکنش ترکیه و قطر به عزل مرسی
پنج‌شنبه 13 تير 1392 - 16:49

در شرایطی که ترکیه، دخالت ارتش مصر در عزل مرسی را "کودتای غیر قابل پذیرش" می داند، امیر جدید قطر، منفعلانه به رئیس جمهور موقت مصر تبریک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، امیر قطر در واکنشی انفعالی به نخستین حادثه مهم جهان عرب پس از به قدرت رسیدن وی، با تاکید بر این که کشورش به اراده همه اقشار ملت مصر احترام می گذارد، به "عدلی منصور" رئیس جمهور موقت مصر تبریک گفت.

این در حالی است که روزنامه فایننشال تایمز امروز در مقاله ای، عزل مرسی را ضربه ای سنگین به حاکمان دوحه دانست، چرا که "قطر به اخوان المسلمین امید بسته بود".

به نوشته فایننشال تایمز، ناظران سیاسی نگران مواجهه امیر جدید قطر با تحولات جدید منطقه بودند؛ ولی پیش بینی نمی کردند که ظرف یک هفته تحولی مانند " انحلال دولت اخوانی مصر" اتفاق بیفتد.

در این مقاله با اشاره به اینکه قطر حامی اسلامگرایان فعال در کشورهایِ شاهد بهار عربی است ، آمده است :قطری ها  8 میلیارد دلار به مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک اعطا کردند و اعتبار آنان با سرنگونی محمد مرسی بدون شک لطمه خواهد خورد.

در همین حال، ترکیه اقدام ارتش مصر در برکناری مرسی را کودتای غیر قابل قبول توصیف کرد.

احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرد: "تنها از طریق انتخابات می‌توان کسی را از انجام وظایفش خلع کرد، اراده مردم به همین معنا است. سرنگونی دولتی که از طریق انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده به وسیله ابزار نامشروع بالاخص کودتا، غیرقابل پذیرش است."

حسین چلیک نائب‌رئیس حزب عدالت و توسعه نیز چهارشنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت: "این کودتای کثیف را در مصر تقبیح می‌کنم. امیدوارم خیل انبوهی که مرسی را بر سر قدرت آوردند از آرای خود دفاع کنند".

چلیک با اشاره به اینکه مرسی در انتخابات مصر پیروز شده است، اعلام کرد که در انتخابات سال گذشته مصر "دموکراسی" به پیروزی راه یافته بود.

ابراهیم کالین، معاون نخست وزیر ترکیه نیز درباره این رویداد گفت: "هیچ توجیهی برای کودتای نظامی پذیرفته شده نیست. امروز چه طرفداران مرسی و چه مخالفان وی در مصر بازنده بودند".

پربیننده ترین خبرها