وضعیت فوق العاده در تونس تمدید شد

وضعیت فوق العاده در تونس تمدید شد
پنج‌شنبه 20 تير 1392 - 13:59

تونس (العالم)– عضو دفتر سیاسی جنبش النهضه تونس (حزب حاکم) تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور را اقدامی درجهت خدمت به انتقال دموکراتیک و ثبات امنیت دانست.

" رياض شعيبي " پنجشنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم ، اظهار داشت: تمدید وضعیت فوق العاده در تونس ، به معنی کاستن از آزادی ها نیست بلکه این اقدام ، خدمتی در جهت انتقال به مرحله دموکراتیک و برقراری ثبات و امنیتی در تونس به شمار می رود.

وی تصریح کرد برقراری وضعیت فوق العاده در تونس از زمان سرنگونی رژیم دیکتاتوری زین العابدین بن علی تا کنون به علت وجود شرایط فوق العاده صورت گرفته است.

شعیبی اظهار داشت: تمدید وضعیت فوق العاده در تونس در راستای کمک برای به ثمر نشستن انقلاب آزادی و کرامت در 14 ژانویه صورت گرفت؛ اما برقراری وضعیت فوق العاده به معنای کاستن از آزادی رسانه ها ، آزادی بیان و عقیده یا تاثیر بر وضعیت انتقال دموکراتیک نیست ، بلکه به عکس در جهت خدمت به انتقال دموکراتیک و برقراری ثبات و امنیت است.

وی همچنین افزود: تمدید وضعیت فوق العاده به اقدامات خشونت باری که گروه های سلفی جهادی در کشور مرتکب می شوند ، ربطی ندارد ؛ علی رغم اینکه فضای داخل کشور را متشنج می کنند و موانع زیادی را در راه موفقیت روند سیاسی قرار می دهند ، اما وضعیت فوق العاده از زمان سرنگونی حکومت بن علی در تونس با توجه به شرایط استثنائی و خاص کشور اجرا شده است.

شعيبي تصریح کرد: افزایش روند خشونت سلفی ها در تونس یا کاهش این خشونت ها ، به تنهایی تاثیری بر برقراری وضعیت فوق العاده در کشور که از دو سال و نیم پیش به اجرا گذاشته شده است ، ندارد.

عضو دفتر سیاسی جنبش النهضه تونس (حزب حاکم) گفت: به اعتقاد من ، وضعیت فوق العاده در تونس تا انتخابات آینده ادامه خواهد داشت.

شعیبی درعین حال افزود: میان تمدید وضعیت فوق العاده و حوادث جبل الشعانبی ارتباطی جزئی و نه کلی وجود دارد زیرا عواملی که باعث شده اند که وضعیت فوق العاده برقرار شود ، فقط در جبل الشعانبی وجود نداشته و وضعیت فوق العاده بسیار قبل از این حوادث اعلام شده بود.

وی اظهار داشت: عجیب است که اختیارات دولت از آن گرفته شود و به آن اجازه داده نشود که وظیفه طبیعی خود را انجام دهد و همواره از اقدامات دولت به عنوان به حاشیه راندن دیگران و تحمیل خواسته اش نام برده شود درحالی که چنین چیزی درهیچ یک از کشورهای دموکرات جهان سابقه ندارد.

الشعیبی درباره رفتن برخی از جوانان سلفی تونسی به سوریه گفت: دولت تونس مصمم است از رفتن جوانان به سوریه و شرکت در درگیری های این کشور جلوگیری کند.

وی به اقدامات امنیتی دولت تونس برای جلوگیری از این پدیده اشاره کرد و افزود: تلاش های زیادی صورت گرفته است تا از عزیمت جوانان تونسی به سوریه ممانعت شود.

پربیننده ترین خبرها