کوثری: آمریکا، اعتماد ملت ایران را جلب کند

کوثری: آمریکا، اعتماد ملت ایران را جلب کند
يکشنبه 30 تير 1392 - 22:08

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تغییرات مورد ادعای آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی را ظاهری دانست و گفت: آمریکا باید در این راه گام‌های عملی بردارد و اعتماد ملت ایران را جلب کند.

محمد اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران، یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم، در واکنش به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی به انتخاب ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: نتانياهو به دليل ترسي كه از ايران و دوستداران ايران دارد، هميشه به نحوي صحبت مي‌كند كه بتواند كشورهاي ديگر از جمله اروپا و امريكا را به دنبال خود بكشاند و اين نشان‌دهنده خشم اين رژيم از شكست‌هاي پي در پي از حزب الله لبنان و نيز مردم غزه است. آنها هم بعد از انتخابات باشكوه 24 خرداد سال جاري و انتخاب آقاي روحاني اين انتخابات را طوري جلوه مي دهند كه وحشت در دل اروپايي‌ها و امريكايي‌ها بيندازند تا از قدم‌هاي مثبتي كه شايد اينها بخواهند بردارند و مذاكراتي با دولت جديد انجام دهند، جلوگيري كنند.

حمله به ایران؛ نابودی اسرائیل
کوثری که میهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در ادامه و در خصوص تهدید "نخ نما" شدۀ صهیونیست‌ها مبنی بر حمله به ایران، گفت: اگر رژيم صهيونيستي توان نظامي حمله به ايران را داشت حتما تاكنون اين كار را انجام داده بود، اما نتانياهو و دولت جعلي اسرائيل از رو در روشدن با ايران وحشت دارند و قدرت كوچك ترين حركت را ندارند، چون مي دانند با اين كار سقوط خود را جلو انداخته اند. نمونه اش جنگ 33 روزه با حزب الله كه اگر قدرت داشتند آن را از بين مي بردند، اما نه تنها اين توان را نداشتند، كه شكست بسيار سنگيني هم خوردند.

وی ادامه داد: همين اتفاق درباره غزه هم تكرار شد كه طي دوجنگ 22 روزه و 8 روزه از فلسطيني‌هايي كه به طور 360 درجه در محاصره بودند شكست خوردند. پس ادعاي حمله به ايران يك بلوف بيشتر نيست و لازم نيست ما براي آن خيلي وقت بگذاريم. نتانياهو فعلا بايد ارتش خود را از لحاظ روحي بازسازي كند.

منتظر تغییر واقعی در مواضع آمریکا هستیم
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نامه 130 تن از نمايندگان مجلس امريكا به اوباما در خصوص ایران تصریح کرد: امريكا در قبال ایران يك موضع مشخص ندارد، زيرا تعدادي از مخالفان ایران هم خواسته اند كه تحريم‌ها عليه ايران تشديد شود. اما اينها همه در حد حرف است وما زماني تغيير مواضع امريكا را قبول مي كنيم كه اين مسائل در عمل ديده شود و تحريم‌ها ملغي شده و اموال ايران كه طي 30-35 سال گذشته بلوكه شده آزاد شود و نيز پرونده هسته اي ايران به طور كامل از شوراي امنيت بيرون كشيده شود.

آمریکا آغازگر قطع روابط با ایران بود
كوثري درخصوص روابط ایران و آمریکا و مذاکرات مستقیم میان دو کشور تصریح کرد: ما با آمريكا قطع رابطه نكرديم، بلكه آمريكا در سال 1359 با ايران قطع رابطه كرد، پس از شكست عمليات طبس كه به ظاهر براي آزادسازي گروگانها بود، ايران را محاصره اقتصادي کردند، ثروت ايران را در بانكهايشان بلوكه كردند، پس از آن نيز بارها توطئه چیدند، جنگ تحميلي به راه انداختند، دانشمندان هسته اي را ترور كردند تا از پيشرفت هسته اي ايران جلوگيري نمايند، با کمک انگلستان فتنه ها به راه انداختند، ترورهاي منافقين با حمايت آنان انجام شد و 17 هزار نفر از بهترين انسانها در این ترورها به شهادت رسيدند؛ لذا بايد اول در عمل ثابت كنند نه در حد حرف؛ تحريم را بردارند، آزادسازي اموال بلوكه شده كه بسيار زياد است، صورت گیرد و پرونده هسته اي را از شوراي امنيت بيرون آورند. اينها پيش شرط آغاز گفت وگو با آمريكاست، اما موضوع در دست شوراي عالي امنيت ملي و تاييد مقام معظم رهبري است، چرا ايران را تحريم كردند، آيا ايران خارج از چارچوب ان پي تي حركت كرده بود؟

آمریکایی‌ها، تحت تأثیر صهیونیست‌ها
کوثری تصریح کرد: البته در آمريكا برخي واقع بين هستند. برخي تحليلگران، نويسندگان و سياستمداران آمريكايي مطالبي درباره گفت وگو مي نويسند و پيشنهادهایي مي دهند، اما آيا تاكنون عملي شده است؟ چنین نبوده، چون تفكر سياستمداران آمريكايي تحت تاثیر صهيونيسم است، لذا به آنها اجازه نمي دهند حق ايران را بدهند، 35 سال است كه رژيم صهيونيستي ايران را تهديد مي كند، آنان كشور فلسطين را اشغال و مردم آن را آواره كردند، زور گفتند، آمريكا از سال 1332 تا 1357 مستشار به ایران آورد و حق توحش از ملت ايران گرفت.

ایرانی‌ها به آمریکا اعتماد ندارند
کوثری در ادامه، درباره سخنان "برنز" پيرامون مذاكره آمریکا با ايران در نيمه دوم 2013 و موافقت يا مخالفت ايران با آن گفت: آقاي روحاني بدون نظر مقام معظم رهبري با آمريكا مذاكره نمي كند، چون سياست كلان خارجي با نظر رهبري قابل اجراست. در واقع آنها نياز به ما دارند چون ما حركتمان در چارچوب قانون بوده است، اگر مي خواهند در نيمه دوم 2013 مذاکره آغاز شود، پيش شرطهاي ايران را عملي كنند، در غير اين صورت، رهبري، دولت و ملت ايران آن را نمي پذيرند، چون ايران از شيطنت هاي آمريكا و انگلستان ضربه خورده است، لذا اطميناني به آنها ندارد.

تا جایی که توانستند، ایران را تحریم کردند 
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در ادامه با اشاره به اقداماتی نظیر خودداری کنگره آمریکا از ارسال لایحه تحریم‌های جدید ضد ایران اظهار داشت: این‌ها نکاتی مثبتی هستند که به ظاهر دارد انجام می شود. ما نمی خواهیم این نکات را نادیده بگیریم. ما به این امور توجه داریم و حتما به این مسائل هم دقت می کنیم. اما مساله ای که هست، این که آن‌ها تاکنون از هیچ کاری برای تشدید تحریم‌ها بر ضد ایران فروگذار نکرده اند و اکنون دیگر کار دیگری در جهت تحریم از دست آن‌ها بر نمی آید. آن‌ها تا جایی که توانسته اند ما را تحت فشار تحریم‌ها قرار داده اند اما ما توانسته ایم که این تحریم‌ها را دور بزنیم و مشکلات خود را تا حد زیادی حل کنیم.

رایزنی مجلس با اعضای احتمالی کابینه یازدهم
محمد اسماعيل كوثري درباره ترکیب احتمالی کابینه آقای روحانی نیز گفت: مجلس و نمایندگان در حال رایزنی درباره اعضای کابینه جدید هستند. یعنی در یک مرحله آقای روحانی رئیس جمهور منتخب را به مجلس دعوت کردند. رئیس مجلس دیدگاه‌های کلان مجلس را با ایشان در میان گذاشتند، ایشان نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردند و در نهایت این مساله باعث شده است که گام‌های بعدی به ویژه از سوی فراکسیون‌ها برداشته شود.

وی افزود: فراکسیون‌ها در حال حاضر به دنبال همگرایی میان دیدگاه‌های فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون رهروان هستند تا از طریق نزدیک کردن نقاط اشتراک، امکان برخوردی یکپارچه در رای اعتماد دادن به اعضای کابینه فراهم شود. در همین راستا آقای لاریجانی دیداری با جناب آقای دکتر حداد عادل داشتند و در این رابطه قدم‌های بعدی هم قرار است برداشته شود.

کسی از جک استراو دعوت نمی کند

وی در ادامه با اشاره به ابراز تمایل جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلستان برای سفر به ایران و شرکت در مراسم تحلیف روحانی گفت: آقای جک استراو موضوعی را از طرف خودش مطرح کرده است و گرنه از طرف ایران کسی ایشان را دعوت نکرده است. ما می گوییم باید به گذشته هم توجه داشت. ما فراموش نمی کنیم در نشستی که در سعدآباد برگزار شد، همزمان با حمله آمریکایی‌ها به عراق، استراو گفت که ما نتیجه ای که می خواستیم از این حمله گرفتیم. آن‌ها خیال می کردند که ایران ترسیده و به خاطر همین، تعلیق را پذیرفته است. در صورتی که این طور نبود. ما می خواهیم بگوییم آن مقطع از زمان گذشته است.

وی در پایان تصریح کرد: غربی‌ها باید بدانند که با تمام فشارهایی که در چند سال گذشته بر ما آوردند ما با مقاومت مردم و انتخابات پی در پی و حضور گسترده مردم نشان دادیم که در مقابل این‌ها ایستادگی خواهیم کرد. ما به هیچ وجه این طور نخواهیم بود که مثلا از امثال استراو دعوت کنیم که در آن جلسه خود را مطرح کند. مگر آن که مواضع کشور انگلیس دقیقا مشخص شود. ما در مجلس هم تصویب کردیم و سطح روابطمان با انگلیس را به اصطلاح پایین آوردیم و از سفیر به کاردار تبدیل کردیم. لذا این نیست که بخواهیم بگوییم الان خوشحالیم که مثلا او می خواهد بیاید، چنین چیزی مطرح نیست.

پربیننده ترین خبرها