اهداف پشت پرده لغو اقامت شهروندان قدس اشغالی

اهداف پشت پرده لغو اقامت شهروندان قدس اشغالی
جمعه 4 مرداد 1392 - 15:24

العالم - رئيس بخش قدس رياست تشكيلات خودگردان فلسطين درباره اقدامات جديد رژيم اشغالگرعليه ساكنان قدس به منظور لغو تابعيت آنها و خطرناک شمردن چنین اقدامی هشدار داد.

" احمد رويضی " روز جمعه در گفت و گو با شبكه خبری العالم اظهار داشت:هدف رژیم صهیونیستی از  چنین اقدامی تغيير بافت جمعيتی قدس، احداث شهرک ها و یهودی سازی کامل آن است.

وی گفت : فلسطینیان ساکن قدس تابعيت ندارند بلكه مقيم اراضی اشغالی هستند و پس از اشغال سال 1967 ، رژيم اسرائيل بر اساس سرشماری که در قدس شرقی انجام داد، به ساكنان آنجا كارت هويت آبی داد كه روی آن نوشته شده بود دارنده این كارت مقيم قدس تلقی می شود.

وی افزود: ساكنان قدس تا این لحظه از گذرنامه اردني برخوردارند ، بدين ترتيب رژيم غاصب قوانين خود را مستقيما بر آن ها تحميل كرد. از جمله اینکه قانوني تحت عنوان قانون ورود به اسرائيل مربوط به سال 1952 وجود دارد كه بنا به آن، وزارت کشور رژیم صهیونیستی می تواند اقامت کسانی را که تابعيت كشور ديگری داشته و يا 7 سال اقامت متوالی خارج از اراضی اشغالی داشته و يا محل تولد فرد خارج قدس اشغالی باشد، لغو  کند .

رويضی  خاطرنشان کرد: وزير داخلی رژیم صهیونیستی اين اختيارات را  جهت لغو و ابطال كارت شناسايی و اقامت شهروندان قدس وضع كرد كه به موجب آن برخي نمايندگان قدس هم اكنون زندانی و يا جزو اسرای آزاد شده در معامله اخير هستند كه از قدس اخراج و اقامتشان لغو گرديده است .

وي همچنين در ادامه گفت:  اين اولين بار است كه در كارت های شناسايي جديد برای فلسطینیان دو مورد اضافه شده است، اول "مجوز اقامت" به اين معني كه فلسطینیان در سرزمینشان (قدس) باید از رژيم اشغالی مجوز زندگی بگیرند و دوم، تعيين مدت اقامت 10 ساله و اين يعني اسرائيل بعد از 10 سال مي تواند اقامت آنان را تمديد نكند، و در صورتی كه فرد به هر دليل خارج از این سرزمین مشغول تحصيل باشد امكان تمديد اقامت نداشته و  حق ورود نخواهد داشت .

رئيس بخش قدس رياست تشكيلات خودگردان فلسطين خاطرنشان کرد: خطر اين مساله، اهداف سياسي پشت پرده است و اسرائيل مي خواهد به ديگران چنین القا كند كه اين مساله برای همه ساكنان و شهروندان اراضی اشغالی موضوعی اداری است .

وي اضافه كرد : از سال 1994 كارت شناسايي 14 هزار خانواده ساكن قدس ابطال گرديده و امروز آمارهای تازه حاكی از لغو اقامت 17 هزار شهروند قدس از 1967 است، اين آمارها غير از 100 هزار شهروندی است که خارج از قدس و در آن سوي ديوار حائل به سر مي برند و با اين مشكل مواجه خواهند شد ، به ويژه اينكه بیشتر آنها به وزارت داخلی رژيم صهيونيستي مراجعه نمی كنند و از اين مساله خودداری می کنند. اما اكنون با تعيين مدت زمان اقامت مجبور به تمديد اقامتشان هستند و اسرائيل فرصت خوبی برای لغو اقامت آن ها بدست آورده است.

پربیننده ترین خبرها