واكنش فوري قاهره و واشنگتن به اظهارات اردوغان

واكنش فوري قاهره و واشنگتن به اظهارات اردوغان
چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 11:34

العالم - ساعاتی پس از اظهارات نخست وزیر ترکیه در متهم کردن رژیم صهیونیستی به دست داشتن در "کودتای " مصر، نخست وزیر مصر و سخنگوی کاخ سفید به اظهارات اردوغان واکنش نشان دادند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "حازم ببلاوی" نخست‌وزیر دولت موقت مصر با انتقاد شدید از اظهارات "رجب طیب اردوغان" وی را متهم کرد که "وحدت مردم مصر" را هدف قرار داده است.

اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه که رهبری آن را بر عهده دارد، گفت: اسرائیل در عزل مرسی دست دارد. قبل از انتخابات سال 2011 مصر نشستی در پاریس برگزار شد و وزیر دادگستری و یک چهره روشنفکر فرانسوی که هر دو یهودی هستند، دقیقا این اظهارات را بر زبان راندند: اگر اخوان المسلمین در انتخابات برنده شود هم پیروز نخواهد شد، زیرا دموکراسی با صندوق رای فرق دارد.

نخست وزیر مصر در واکنش به این اظهارات در بیانیه ای تاکید کرد: این اتهامات به هیچ وجه درست نیست و هیچ انسان اندیشمند و با انصافی آن را نمی پذیرد.هدف از این اظهارات اختلال در وحدت مردم مصر و هدف قرار دادن نهادهای ملی مصر است.

در این بیانیه آمده است: دولت ترکیه باید بداند اولین اولویت دولت مصر اجرای خواست مردم و ترسیم نقشه آینده کشور است وبه زودی صبر مردم تمام می شود.

از سوی دیگر کاخ سفید از ادعای نخست وزیر ترکیه انتقاد کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز اظهارات اردوغان را تدافعی، غیر مستند و اشتباه توصیف کرد.

به عقیده ناظران، متهم شدن رژیم صهیونیستی و همچنین ترس آمریکا از اینکه از سوی همه جریانها در مصر مورد غضب قرار بگیرد، باعث واکنش فوری آمریکایی ها شده است.

اردوغان که پس از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر سودای سلطه بر جریان های اسلامگرای منطقه را در سر می پروراند؛ از زمان برکناری مرسی رویاهای خود را از دست رفته می بیند، به همین دلیل مواضع بسیار تندی را علیه دولت مصر اتخاذ کرده است.

در دولت جدید مصر تنش ها بین ترکیه به حدی افزایش یافت که دو کشور سفرای خود را از پایتخت طرف مقابل فراخواندند. سقوط اخوان المسلمین بر روابط آنکارا با ریاض و دوحه نیز تاثیر گذاشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها