جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در چند دقیقه همه چیز را گفت

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در چند دقیقه همه چیز را گفت
سه شنبه 5 شهريور 1392 - 14:30

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در چند دقیقه همه چیز را گفت. او به ما گفت که دولتش می خواهد مجرم را مجازات کند، به طور مستقیم اسمی به ما نگفت اما تصویری تشبیهی را که دولتش آماده کرده بود به ما ارایه کرد؛ با اشاره به ما گفت که نگاه کنید و ما باید یک نام را تکرار کنیم: بشار اسد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ابراهیم الامین سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشت امروز خود در این روزنامه با اشاره به موضوع حمله احتمالی آمریکا به سوریه نوشته است: جزئیات زیادی در این تحول سریع در موضع آمریکا، همه داده ها از اقدامی موضعی حکایت دارد یعنی حملات هوایی یا عملیات بمباران که به گفته غرب، انبارهای سلاح شیمیایی یا موشک های دوربرد یا حتی نیروی هوایی را هدف قرار خواهد داد. اما ترجیح داده می شود این عملیات منجر به پاسخی نشود که باعث وقوع جنگی گسترده در سوریه و منطقه و چه بسا جهان شود. محافل غربی به طور گسترده دل به این بسته اند که بشار اسد و در ورای او ایران و روسیه این ضربه نظامی را مهار کرده و به عنوان نوعی پاسخ، به ضرباتی نظامی در هوا متوسل شوند و در همین امر مسئله تمام شود.
اما چه چیزی تضمین خواهد کرد که روند امور در همین حد باقی بماند و این رویارویی به جنگ گسترده ای تبدیل نشود؟ چه کسی می تواند از الان با قاطعیت بگوید که پاسخ به این ضربه نظامی (غرب به سوریه) درب های جهنم را به روی همگان نخواهد گشود؟

الامین در پاسخ به این سوال پاسخ می دهد: یک سری موارد درخصوص علت واقعی تحول در موضع آمریکا و غرب وجود دارد که مطبوعات غرب امروز از پرداختن به آن منع شده اند اما این موارد بسیار ساده است. خلاصه موارد این است که نظام سوریه با همکاری هم پیمانانش موفق شده است که به دشمنانش پاسخ دهد و طرح غیرعادی را که همچنان تلاش برای آن در ترکیه یا اردن در جریان است، خنثی کند. آزمون این طرح در ریف لاذقیه ناامید کننده بود. درست است که مخالفان با عملیات سریع 12 شهرک و مزرعه نظام سوریه را غافلگیر کردند اما آنها کشتار هولناکی علیه غیرنظامیان مرتکب شدند که کسی نمی خواهد به آن اشاره کند و سپس این ارتش سوریه بود که این مناطق را در کمتر از یک هفته بازپس گرفت و به نیروهای مهاجم ضربه وارد کرد.
درخصوص مسائل دیگر باید گفت وسایل و ابزارهای کلاسیکی که برخی از کشورهای عربی دیگر به آن تکیه کردند، تاکنون نتیجه ای نداده است. گزینه ها تا حدی محدود شد که غرب مجبور شد تا به گام آشکارتری روی بیاورد. در دستان آنها حیله ای به جز پرونده سلاح شیمیایی وجود ندارد و همه ابزارهای غرب بی وقفه روی این پرونده متمرکز شده است.
الامین در ادامه می نویسد: کسی نیاز به راهنما ندارد تا اهداف راهبردی سوریه از مراکز نیروهای نظامی اصلی در دمشق تا سایر استان ها را بشناسد. اسرائیل یک کتابچه (از اهداف) آماده دارد. اما این مسئله حد و مرز محدودی دارد؟
منطق می گوید که هدف عملیاتی مستقیم همان ایجاد یک فضای عملیاتی در میدان است تا به افراد مسلح زمینه را برای آغاز عملیات یورش زمینی به هدف اشغال مناطقی گسترده تا کنترل کامل بر شهر حلب و رسیدن به سواحل و ورود به قلب شهر دمشق پایتخت سوریه را فراهم کند.
این مطالب را ما بدون هرگونه اشاره درخصوص هرنوع واکنش سوریه یا هم پیمانانش و هرنوع اقدامات غافلگیرکننده احتمالی در این رویارویی مطرح کردیم. همچنین این مطالب را بدون هرگونه اشاره به اینکه تصمیم غرب به منزله شکستن تنها گزینه ممنوع باقی مانده یعنی عدم دخالت نظامی مستقیم در سوریه خواهد بود، بیان کردیم.
اما محاسبه منطقی دیگر می گوید که غرب اگر عملاً اقدام نظامی مستقیمی علیه سوریه انجام دهد، عقل خود را از دست داده است.
این محاسبه منطقی می گوید غرب می خواهد برای خودش و هم پیمانانش در سوریه دستاوردی کسب کند اما می داند که علت شکستش همان ناتوانی گروه های مسلح در اجرای آن و ناتوانی حامیان عرب و ترک و سازمان های اطلاعاتی در مهیا کردن فاکتورهای مناسب برای اجرای این تغییر است.
این نویسنده سرشناس لبنانی در پایان می نویسد: چه بسا آمریکا به عقب نشینی از موضع خود فکر نمی کند اما به خوبی به هزینه هرگونه اقدام جدیدی به جلو می اندیشد. در مورد سوریه امروز، روسیه یک نردبان متحرک را حمل می کند و پشت سر غرب می دود تا به آن برای پایین آمدن از درخت کمک کند. تا دیروز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سخن آرامی بیان کرد. او حتی می خواهد از رویارویی سیاسی بپرهیزد زیرا روسیه به خوبی می داند که بسیج ارتش ها واقعیت ها را هرگز تغییر نخواهد داد و اگر جنگ روی دهد خانه روی سرهمگان خراب خواهد شد. اما روسیه به خوبی می داند که بسیج ارتش ها با زور و اصطکاک سیاسی و التهاب چه بسا درها را به روی یک اشتباه عمدی یا غیرعمدی باز می کند و این اشتباهی است که ممکن است به یک جنگ گسترده بیانجامد که هیچ چیزی در آن مستحب نیست.

پربیننده ترین خبرها