ممانعت پلیس ترکیه از تظاهرات روز جهانی صلح

ممانعت پلیس ترکیه از تظاهرات روز جهانی صلح
يکشنبه 10 شهريور 1392 - 22:22

پلیس ترکیه همه خیابانهای منتهی به پارک گزی در استانبول را برای جلوگیری از انجام تظاهرات در روز جهانی صلح مسدود کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، نیروهای پلیس ضد شورش ترکیه بدون استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش و فقط با استفاده از سپرهای خود، از ورود نزدیک به هزار شهروند ترک از جاده استقلال واقع در نزدیکی پارک گزی به این بوستان ممانعت کردند.

پارک گزی در ماه ژوئن مرکز تجمعات گسترده معترضان به دولت اردوغان بود.

تظاهر کنندگان که مخالف طرح دخالت نظامی امریکا در سوریه به بهانه کاربرد سلاح شیمیایی نظام علیه مردم بودند؛ ضمن تشکیل زنجیره انسانی، فریاد می زدند: "امریکای جنایت کار از سوریه دست بکش".

زنجیره های انسانی دیگری نیز در سایر محله های شهر و به دعوت انجمن های گفتگویی که بعد از جنبش اجتماعی در پارک گزی شکل گرفته اند؛ تشکیل شد و این انجمن ها از مردم استانبول خواستند برای داشتن جهانی آزاد و صلح طلب با یکدیگر هم پیمان شوند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ان تی وی، پلیس ترکیه دیروز شنبه تعدادی از تظاهر کنندگان ضد جنگ را در آنکارا به وسیله گاز اشک آور و ماشین آب پاش متفرق کرد.

طبق اعلام منابع پزشکی،اعتراضات مردمی برای که برای نجات پارک جیزی از طرح عمرانی پیشنهادی اردوغان شروع شد و به سرعت تبدیل به اعتراضات ضد دولتی گردید؛ در ماه ژوئن سال جاری باعث کشته شدن 5 و زخمی شدن بیش از 8 هزار تن گردید .

این در حالی است که روز دوشنبه محاکمه متهمان پرونده کودتای سال 1997 - که در پی آن اولین دولت اسلامی ترکیه ناگزیر به استعفا شد- در دادگاهی در آنکارا آغاز خواهد شد.

دراین محاکمه 103 تن از متهمان که 37 تن از آنان در بازداشت احتیاطی به سر می برند، در برابر دادگاه جنایی آنکارا قرار خواهند گرفت تا بدین ترتیب فصل جدیدی از معرکه ای که دولت موسوم به "اسلامی" و محافظه کار در ترکیه برای حذف ژنرال های ارتش از صحنه سیاسی به راه انداخته، آغاز شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها