مبارك: من جنگ اکتبر 1973 را آغاز کردم

مبارك: من جنگ اکتبر 1973 را آغاز کردم
جمعه 29 شهريور 1392 - 09:45

العالم - بر اساس جدیدترین اظهارات حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر و فرمانده وقت نیروی هوایی این کشور، 6 دقیقه قبل از آغاز جنگ اعراب علیه اسرائیل درسال 1973، وی دستور حمله را صادر کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، « تایمز اسرائیل» نوشت: بر اساس اظهارات حسنی مبارک وی شش دقیقه قبل از آغاز جنگ اکتبر 1973 دستور داد هواپیماهای جنگنده این کشور، پست های ارتباطی اسرائیل را بمباران کنند.

در سایت تایمز اسرائیل آمده است: اکثرا بر این باورند که جنگ ششم اکتبر ساعت 2 عصر آغاز شد و دست کم 200 هواپیمای جنگنده مصری به صورت همزمان 3 پایگاه، سامانه های موشکی، مراکز فرماندهی، تعداد زیادی توپخانه و تاسیسات راداری اسرائیل را بمباران کردند.

مبارک که در آن زمان فرمانده نیروی هوایی مصر بوده می گوید تنها 3 نفر از طرح وی آگاه بودند که یکی از آنها انور سادات رئیس جمهور مصر بود.

در چهلمین سالگرد جنگ، رژیم صهیونیستی محتوی اظهارات گلدا مایر نخست وزیر وقت این رژیم در کمیسیون تحقیق را منتشر کرد. این اظهارات که به تازگی از قالب محرمانه خارج شده است، محتوی کمیسیون تحقیق از اقدامات اسرائیل قبل از جنگ ششم اکتبر را فاش کرده است. در آن کمیسیون، گلدا مایر از سیاست خود که با هجوم پیشگیرانه به مصر برای جلوگیری از حمله مخالفت کرده بود، دفاع کرده است.

مبارک در این نوار می گوید این یاسر عرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان بوده است که به اسرائیل قبل از آغاز جنگ هشدار داد. اکثرا بر این باور هستند که ملک حسین پادشاه وقت اردن در 25 سپتامبر 1973 به گلدا مایر درباره وقوع جنگ هشدار داده بود.

بر اساس مطالب منتشر شده در تایمز اسرائیل، آن جنگ جان دو هزار و 500  صهیونیست و 10 هزار نظامی مصری و سوری را گرفت.

سایت اینترنتی "الیوم السابع" اخیرا فایل صوتی جدیدی از مبارک منتشر کرده است که گویا قبل از واقعه 30 ژوئن و برکناری محمد مرسی بدون اطلاع مبارک ضبط شده است. مبارک در این فایل در مورد بسیاری از مطالب کشورش صحبت کرده است.

پربیننده ترین خبرها