آمریکا در تنگنای ویزای عمر البشیر!

آمریکا در تنگنای ویزای عمر البشیر!
جمعه 29 شهريور 1392 - 10:36

العالم - آمریکا اعلام کرد که درخواست اعطای روادید ورود به عمر البشیر رئیس جمهوری سودان را برای مشارکت در نشست های هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد بررسی می کند .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، آمریکا و سازمان ملل از ابتدای این هفته به علت پافشاری البشیر بر لزوم حضور در نشست های مجمع عمومی با مشکل مواجه هستند؛ زیرا البشیر برای مشارکت در این نشست ها باید روادید ورود به آمریکا را اخذ کند در حالی که البیشر با حکم بازداشت دیوان کیفری بین المللی مواجه است.
وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که دولت واشنگتن قانوناً ملزم به اعطای روادید ورود به رؤسای جمهور و نخست وزیران کشورهای متمایل به مشارکت در نشست های سازمان ملل در نیویورک است، این شهر منطقه ای بین المللی به شمار می آید و مشمول قوانین آمریکا نمی شود ولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که ملاحظات و مشکلاتی درخصوص درخواست اعطای روادید به عمر البشیر وجود دارد که حکم بازداشت وی جزء این ملاحظات و مشکلات است.
وزارت خارجه آمریکا از روز دوشنبه این هفته با تلاش عمر البشیر برای سفر به نیویورک مخالفت کرد ولی صراحتاً اعلام نکرد که آیا روادید ورود به وی اعطا خواهد کرد یا نه و آیا البشیر را درصورت ورود به آمریکا بازداشت می کند یا نه؟
این در حالی است که دولت سودان اعلام می کند که عمر البشیر می خواهد راهی مقر سازمان ملل بشود نه کشور میزبان سازمان ملل .
طبق توافقنامه سال 1947 سازمان ملل و آمریکا ؛ مسئولان آمریکائی نباید مانع مشارکت نمایندگان کشورهای جهان در نشست های سازمان ملل بشوند.
دیوان کیفری بین المللی دو روز پیش از مسئولان آمریکائی خواسته بود که در صورت ورود عمر البشیر به آمریکا ، وی را بازداشت کنند و تحویل دهند در حالی که آمریکا اساسنامه دیوان کیفری بین المللی (اساسنامه رم) را امضا نکرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها