عواقب بسته ماندن گذرگاه رفح برای ساکنان غزه

عواقب بسته ماندن گذرگاه رفح برای ساکنان غزه
جمعه 29 شهريور 1392 - 15:12

العالم - وزیر اقتصاد ملی دولت مردمی فلسطین هشدار داد که بسته ماندن گذرگاه رفح و تنگ شدن حلقه محاصره عواقب سنگینی برای آینده غزه به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم بسته ماندن گذرگاه مرزی رفح بین مصر و نوار غزه و افزایش فشارنظامیان مصری برای بستن تونل های ارتباطی و قطع هرگونه مسیر کمک رسانی به غزه مشكلات زیادی برای ساکنان این منطقه ایجاد كرده است.

وزیر اقتصاد ملی دولت مردمی فلسطین تاکید کرد:« خسارت های وارده بر نوار غزه به خاطر تحرکات خصمانه ارتش مصر در نوار مرزی مصر و باریکه غزه و بستن تونل ها و تخریب تعدادی از آنها از مرز 250 میلیون دلار می گذرد.»

دکتر علاء رفاتی با اشاره به اینکه ارتش مصر از زمان آغاز حملات خصمانه اش تاکنون نزدیک به 126 تونل مرزی را ویران کرده است، تصریح کرد: وضعیت ساکنان نوار غزه به خاطر تنگ تر شدن حلقه محاصره و ویرانی تعدادی از تونل های مرزی بسیار رقت بار است و وارد یک مرحله خطرناک شده است.  

وی از طرف مصری خواست تا گذرگاه مرزی رفح را به صورت رسمی بازگشایی کند و اجازه ترانزیت کالاها از این گذرگاه را به طرف فلسطینی بدهد.

گذرگاه رفح تنها راه ارتباطی بیش از یك و نیم میلیون فلسطینی تحت محاصره در نوار غزه با جهان خارج است. این گذرگاه پس از ناآرامی های اخیر در شبه جزیره سینا و حملات افراد مسلح به نیروهای ارتش و پلیس مصر، به دستور مسوولان قاهره بسته شد.

با توجه به محاصره چند ساله نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی و نرسیدن دارو و تجهیزات پزشكی به این نوار، بسیاری از بیماران فلسطینی ناچار باید برای درمان به مصر یا كشورهای دیگر عزیمت كنند.

عده زیادی از دانشجویان فلسطینی شاغل به تحصیل در خارج از غزه نیز مدت ها است منتظر بازگشایی گذرگاه رفح هستند، زیرا سال تحصیلی جدید آغاز شده و دانشگاه های محل تحصیل برای آنان اخطار به دلیل عدم حضور ارسال كرده اند.

منابع خبری مصر امروز ( جمعه) از تعطیلی گذرگاه زمینی رفح واقع در مرز مصر و نوار غزه و بسته شدن ان برروی مسافران تا اطلاع ثانوی و دریافت دستورات جدید برای بازگشایی ان خبر دادند.

گذرگاه رفح طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته بنا به منظور عبور دانشجویان و بیماران از این گذرگاه به صورت محدود و روزانه به مدت 4 ساعت بازگشایی شده بود.

پربیننده ترین خبرها