"عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بعید است"

يکشنبه 31 شهريور 1392 - 11:19

وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه بر این باور است که چه بسا کشورش هرگز به عضویت اتحادیه اروپا در نیاید، زیرا کشورهایی مانند آلمان و فرانسه شدیداً با این امر مخالف هستند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "اگمن باغیش" در کنفرانسی در شهر یالتا اوکراین اعلام کرد: ممکن است ترکیه در نهایت با وضعیتی مشابه وضعیت نروژ مواجه شود، یعنی به جای عضویت در اتحادیه اروپا، فقط از مزیت "ورود به بازارهای اتحادیه اروپا" برخوردار گردد.

روزنامه انگلیسی "تلگراف" به نقل از این وزیر ترک نوشت: البته اگر تعدادی از کشورهای اروپایی دیدگاه خود را در قبال ترکیه تغییر بدهند، پیش بینی ما هم تغییر خواهد کرد.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی ترکیه ای به ناکامی تلاش های دولت این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعتراف می کند.

نشریه آلمانی "مارشال فند" نیز هفته گذشته در گزارشی نوشت: موافقت مردم ترکیه با پیوستن کشورشان به جمع کشورهای اروپایی از 73 درصد در سال 2004، به 44 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است، مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده، اما پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

اتحادیه اروپا تأکید دارد که ترکیه هنوز از اصول و معیارهای مورد نظر اتحادیه اروپا، از جمله حقوق بشر و اقتصاد بسیار فاصله دارد.

از طرفی، قضیه قبرس که کشوری خودخوانده در شمال آن تشکیل شده و فقط ترکیه آن را به رسمیت می شناسد، یکی از موانع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها