چین 5 درصد از اراضی اوکراین را کرایه کرد

چین 5 درصد از اراضی اوکراین را کرایه کرد
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 10:05

چین توافقنامه ای را با اوکراین برای بهره برداری از بیش از 3 میلیون هکتار از اراضی زراعی این کشور به مدت 50 سال با هدف تأمین مواد غذایی چینی ها امضا کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این 3 میلیون هکتار، 5 درصد مساحت اوکراین و 9 درصد اراضی زراعی این کشور را تشکیل می دهد؛ و وسیع تر از ایالت ماساچوست آمریکا و تقریباً معادل مساحت بلژیک است .
یو پی آی گزارش داد، طبق توافقنامه امضا شده بین شرکت چینی "اکس پی سی سی" و شرکت اوکراینی "کی اس جی اگرو" ؛ اوکراین در قبال این قرارداد دانه و تجهیزات دریافت می کند و در مقابل چین محصولات زراعی و حیوانات پرورش یافته در مزارع وسیعِ نزدیک شهر دنیپروپتروفسک را با قیمت پایین به دست می آورد؛ همچنین زمینی به مساحت صد هزار هکتار به صورت اولیه تحت کشت قرار می گیرد که مساحت این زمین در آینده افزایش خواهد یافت .
چین طبق این توافقنامه وامی به ارزش 3 میلیارد دلار به اوکراین برای کمک به توسعه زراعی این کشور اعطا می کند، و یک کارخانه کود ، یک اتوبان و یک پل در مناطق مختلف می سازد .
دولت اوکراین سال 2012 قانون ممنوعیت واگذاری اراضی به بیگانان را لغو کرد .
چین یک پنجم مواد غذایی جهان را مصرف می کند، ولی اراضی زراعی اش فقط 9 درصد اراضی زراعی جهان را تشکیل می دهد و به علت توسعه صنعت محدوده اراضی زراعی این کشور کاهش یافته.
توافقنامه اخیر چین و اوکراین بزرگترین سرمایه گذاری زراعی برون مرزی چین محسوب می شود .
چین قبلاً نیز مزارعی را در آفریقا ، آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا خریداری کرده است .

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها