آثار باستاني سوريه در معرض غارت و نابودي

آثار باستاني سوريه در معرض غارت و نابودي
جمعه 5 مهر 1392 - 15:06

العالم - با گذشت بیش از 30 ماه از جنگ تحمیلی و خانمانسوز جبهه غربی - عربی علیه مردم سوریه و در کنار کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر از مردم این کشور، غارت و نابودی آثار تاریخی این کشور نیز بسیار قابل توجه و تامل است؛ هرچند نمی توان خسارت هاي مادی را با خسارت های جاني مقایسه کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، فرانس 24 در گزارشی درباره هدف قرار گرفتن آثار باستانی سوریه در جنگ این کشور، گزارش داد: علاوه بر خسارت‌هاي سنگين انساني، تخريب موزه‌ها و آثار تاريخي و باستاني سوريه كه دزدان و چپاولگران آن را غارت مي‌كنند يا هدف حملات قرار مي‌گيرند از ديگر خسارت هايي كه است به اين كشور وارد مي شود.

این گزارش می افزاید: روز چهارشنبه با همكاري شوراي بين المللي موزه ها، سازمان يونيسكو و وزارت امور خارجه آمريكا در موزه هنري متروپوليتن نيويورك "فهرست سرخي" از موزه هاي هنري سوريه كه در معرض خطر قرار دارند، ارائه شد.

خانم بوني بورنهام، رئيس صندوق جهاني آثار تاريخي، در اين خصوص گفت: در جنگ دو ساله در سويه مناطق تاريخي بسيار حائز اهميت اين كشور مانند گلدسته مسجد جامع بزرگ حلب يا موزه يوناني- رومي "افاميا" يا نابود شده يا خسارت زیادی به آنها وارد شده است.

وی می افزاید: مسئله به اينجا محدود نمي‌شود، زيرا به علت جنگ كنوني در اين كشور كه مهد تمدن هاي باستاني به شمار مي رود و ميراث امپراتوري يوناني و بيزانس را در خود جاي داده و همچنین داراي آثار بر جاي مانده از دوران امپراتوري عثماني است، بسياري از آثار تاريخي ارزشمند کشور سوریه در معرض انواع تهديد قرار دارد.

 بورنهام اظهار داشت: برخي از قطعه هاي ارزشمند آثار تاريخي سوريه را در بازارهاي بيروت و امان يافته ايم، اما نمي توانيم اقدام چشمگيري برای جلوگیری از فروش آنها انجام دهيم.

 با آغاز بحران سوریه از 30 ماه پیش، بسیاری از آثار تاریخی این کشور توسط تروریست ها به سرقت رفت و به ترکیه، لبنان و اردن انتقال داده شد؛ تروریست ها با همکاری برخی تجار ترکیه ای این آثار را به صهیونیست ها فروختند تا آنها نیز با سود چند برابر این آثار را به موزه های معروف بین المللی بفروشند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها