وقتی حماس چوب سیاست های غلط یک نفر را می خورد:

ندانم کاری خالد مشعل و محاصره او توسط قطری ها!

ندانم کاری خالد مشعل و محاصره او توسط قطری ها!
جمعه 5 مهر 1392 - 19:36

رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) درقطر در حالتي شبيه به محاصره يا اقامت اجباري زندگي مي كند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی که روز جمعه منتشر شد با اشاره به بن بست هایی که جنبش حماس با آن دچار است، روزهای سخت رئیس دفتر سیاسی این جنبش را یادآور شد و نوشت: خالد مشعل به علت محاصره شدن از سوي نيروهاي امنيتي، نمي تواند به آساني رفت و آمد كند، بارها به وي گفته شده است كه سفر برايش خطرناك است و حتي نمي تواند اظهارنظر كند يا با هركسي كه خواهان ديدار با اوست، ديدار كند.

در این گزارش آمده است: به طور خلاصه مي توان گفت كه خالد مشعل (أبو الوليد)، به نوعي دوران بيكاري را پشت سرمي گذارد و اوقات خود را به دور از فلسطين و مشكلات آن در داخل ويلاي شيكي كه براي اقامتش اختصاص داده شده و خيلي از آن خارج نمي شود، مي گذراند. وضعيت به حدي رسيده است كه يكي از مسئولان جنبش حماس اين سوال را مطرح كرده است كه آيا "ابو الوليد" از قطر ممنوع الخروج شده است؟

خالد مشعل و ديگر رهبران حماس، بدترين روزهاي عمر خود را در قطر مي گذرانند.

عليرغم ادعای نگراني مسئولان قطري براي مسئولان حماس، به گفته برخي ازافرادي كه با مسئولان حماس ديدار كرده اند، به نظر مي آيد كه حمايت نيروهاي امنيتي از آنان كافي نيست  و برخي از مسئولان حماس به علت نگراني هايي كه دارند، شب ها خواب راحت ندارند.

رفتارهاي مسئولان قطري برخي از اعضاي دفتر سياسي حماس را به فكر ترك كردن شهر دوحه و مطرح كردن درخواست انتقال مقر اقامت رئيس دفتر سياسي به خارج از اين شهر انداخته است.

برخي منابع گفته اند كه مشعل موافقت خود را با انتقال مقر اقامتش از دوحه به مكاني ديگر يعني تهران، بيروت يا خارطوم اعلام كرده است و عليرغم همه اختلافات بررسي اين موضوع با هم پيمان نزديك تر و قابل اعتمادتر يعني حزب الله، آغاز شده است.

اختلافات ميان اعضاي دفتر سياسي حماس

در ادامه این گزارش نویسنده با تاکید بر منابع خود آورده است: بدرفتاري مسئولان قطري با مشعل، موجب تشديد اختلافات ميان اعضاي دفتر سياسي حماس شده است.

در اصل ، برخي از اعضاي دفتر سياسي حماس با ايده خارج شدن از سوريه و رفتن به دوحه قطر به علت مفاهيم تحريك آميزي براي محور مقاومت كه جنبش حماس همچنان به وابستگي به آن اصرار دارد، مخالفت كرده اند.

كساني كه اوضاع حماس را پي گيري مي كنند، تاكيد دارند كه رفتن به قطر، با موافقت همه اعضاي دفتر سياسي حماس نبوده است و راي گيري از اعضاي حاضر دفتر سياسي صورت گرفته است.

اين افراد مي گويند كه "از مجموع 18 عضو دفتر سياسي، فقط 8 نفر در راي گيري حضور داشته اند".

اعضاي حماس كه به خوبي ارزش كمك ها وخدمات ايران، حزب الله و سوريه به اين جنبش را مي دانند، از اصلي ترين مخالفان انتقال به قطر بوده اند و به همين دليل، وقتي كه يوسف القرضاوي رئيس هيات علماي مسلمانان به غزه سفر كرد، اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس درغزه نگران بود كه وي در سخنراني هايش در منبرهاي غزه، از حزب الله انتقاد نكند.

به هرحال تصميم گرفته شد، حماس از سوريه خارج شد و به حمايت از اخوان المسلمين پرداخت و سياست خصمانه عليه سوريه را درپيش گرفت، همان كشوري كه وقتي همه جهانيان حماس را رد كردند، آن را پذيرفت.

در گذشته دفتر سياسي جنبش حماس، چندين بيانيه صادر كرد، يكي از اين بيانيه ها پس از اينكه حزب الله كنترل شهر القصير را به دست گرفت از سوي موسي ابومرزوق معاون مشعل صادر شد و حماس دراين بيانيه ابراز اميدواري كرد كه حزب الله نيروهاي خود را از سوريه خارج كند اما أبو مرزوق پس از آن به رهبران حزب الله اعلام كرد كه "ما براي صدور بيانيه تحت فشار قرار گرفته بوديم و حتي از ما خواسته شده بود كه اين بيانيه، عليه حزب الله شديداللحن باشد".

بنا به اعلام منابع نزديك به حزب الله، در آن موقع، حزب الله دريافت كه حماس درچه تنگنايي قرار دارد و وضعيت آن را و در نتيجه علت صدور بيانيه هاي از سوي اين جنبش را درك كرد. به همين دليل ، سفرهاي اعضاي دفتر سياسي حماس به بيروت و مهمان شدن آنان نزد حزب الله متوقف نشد، به طوري كه به گفته يكي از مسئولان حماس، در يكي از سفرهاي اخير محمود الزهار به لبنان، وي ديداري شش ساعته با سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله داشت.

در ادامه این گزارش آمده است که پذیرفتن حماس در دمشق شرطهایی دارد، شرط هایی که به نظر می رسد برخی از آنها برای سران امروزی حماس که این جنبش را از اوج قدرت به حضیض ذلت رساندند و اینگونه آسیب پذیر کردند، سنگین بیاید. بدون شک برخی از این افراد باید سیاست را کنار گذاشته و بار دیگر سراغ درس و مشق خود بروند و این مسایل را به افراد دوراندیش تری واگذار کنند.

پربیننده ترین خبرها