جزئیات ابطال تحریم های اروپا علیه کشتیرانی ایران

جزئیات ابطال تحریم های اروپا علیه کشتیرانی ایران
يکشنبه 7 مهر 1392 - 21:15

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، به بررسی روند ابطال تحریم های اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

"محمد حسن داجمر" شامگاه یکشنبه در برنامه "رأی و قضیه" شبکه العالم گفت:  اين تحريم ها از نوامبر 2008 آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحاديه اروپا و دو مورد توسط انگليس تصويب شده بود.
داجمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم ها از نظر حقوقی بي پايه و اساس بود كشتيراني جمهوري اسلامي ایران در سال هاي اول تلاش كرد كه از طريق ديپلماتيك اين مساله را حل كند، اما وقتي به نتيجه نرسيد تقريبا از دوسال بعد يعني در سال 2010 شكايتي را در دادگاه اروپا ثبت كرد و مستنداتي را ارائه داد.
داجمر ادامه داد: سه سال پس از طرح شكايت ما، شش لايحه رد و بدل شد، سه لايحه از طرف ما و سه لايحه از طرف آن ها بعلاوه برخی مستندات؛ تقريبا از ماه آوريل با تشکیل جلسه رسمي دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسي قرار گرفت و همين چند روز پيش حكم دادگاه صادر شد كه خوشبختانه دادگاه مستنداتي را كه ما ارائه داديم پذيرفت و استنادات طرف مقابل را بي اساس دانست و بدین ترتیب حقانيت كشتيراني جمهوري اسلامي ثابت شد.
ابطال ادعاها و اتهامات با مستندات و مدارک
وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد كه کشتیرانی ایران مطابق با قوانين و مقررات بين المللي كار كرده و استانداردهاي بين المللي را رعايت كرده است.
داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه كشتيراني عامل سپاه و عامل دولت ايران است، خاطرنشان کرد: مستنداتي ارائه كرديم كه ثابت مي كند كشتيراني شركتي است كه در بورس تهران سهام آن عرضه مي شود و سهامداران خصوصي بسيار دارد و سپاه در مديريت آن هيچ نقشي نداشته است.
وی ادامه داد: ادعای ديگري كه داشتند اين بود كه کشتیرانی در حال همکاری در زمينه هاي موشكي و هسته اي است، كه در اين جا هيچ سند و مدركي ارائه نكرده بودند ما هم مستنداتمان را ارائه كرديم كه اين ادعا هيچ پايه و اساسي ندارد.
حکم دادگاه با دو حالت روبرو است 
داجمر اظهار داشت: دو حالت امكان دارد اتفاق بيفتد، يا اين كه آنها اعتراضي به حكم نكنند، كه طبيعتا بعد از 70 روز اين حكم اجرايي مي شود؛ يا اين كه در اين مدت از حق استيناف خود استفاده مي كنند كه طبيعتا دادگاه تجديد نظر، استنادات جديد آن ها را مورد بررسي قرار مي دهد و حكم نهايي را صادر مي كند.
داجمر تأکید کرد: آن ها هرگونه اسناد و مداركي را كه مي توانستند ارائه كنند به دادگاه بدوي ارائه داده اند؛ و قاعدتا اگر دليل محكم تر و محكمه پسندتری داشتند، ارائه مي كردند.
برای رَد ادعاها دست ما پُر است
وی خاطرنشان کرد: حتي اگر هم مستنداتي ارائه كنند ما براي رد استنادات آن ها دستمان پر است، و اميدواريم اگر دادگاه تجديد نظر هم تشكيل شد، درصورتیکه در آن دادگاه مسائل سياسي آن نفوذ نكند بسيار اميدواريم كه حكم نهايي به نفع كشتيراني جمهوري اسلامي صادر شود. البته تا به حال آن ها اعتراضي به حكم نكرده اند.
دلیل تأخیر در صدور حکم دادگاه اروپایی
داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحاديه اروپا و هم از طرف هاي ديگر فشارهاي سياسي زيادي وجود داشت، و تاخير بسيار زيادي كه در صدور اين حكم صورت گرفت ناشي از همین فشارهاي سياسي بود. به صورتیکه دادگاه پرونده ما را در اولويت بررسي قرار نداد.
داجمر ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوي نشان دهد؛ اميدواريم كه در مرحله تجديد نظر هم اين استقلال دادگاه اروپا كه اعتبار مهمي براي اتحاديه اروپا به شمار مي رود، پا برجا باشد؛ و ما شاهد راي مستقل و بي طرفانه دادگاه باشيم.
داجمر تأکید کرد: در شرايط فعلي تغييري در خطوط كشتيراني نداده ايم و كشتي ها ما در همان خطوطي كه با كشورهاي ديگري كه تجارت ما با آن ها رشد كرده است در تردد هستند، ولي طبيعتا درصورتيكه اروپا تحريم ها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحاديه اروپا فعال خواهيم كرد.
ظرفیت کشتیرانی ایران
داجمر در خصوص ظرفیت و توانایی‌های شركت كشتيراني ایران گفت: کشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي تابع آن در شرايط فعلي حدود 165 فروند ناوگان دراختيار دارد كه ظرفيت حدود شش ميليون تن دراختيار ما است. اين كشتي ها در زمينه هاي مختلف فعاليت مي كنند كه عمده آنان كشتي هاي فله بر هستند كه براي انتقال كالاهاي اساسي مانند گندم ، خوراك دام ، زغال سنگ و سنگ آهن و غيره از آن ها استفاده مي شود.
داجمر اظهار داشت: ما در درياي خزر هم ناوگان قابل توجهي داريم كه كشورهاي اطراف درياي خزر را با ايران ارتباط مي دهد؛  در خليج فارس هم كه كشتي هاي مسافربري و كشتي هاي باری و مسافربری و كشتي هاي تانكر داريم كه براي حمل كالاهاي شيميايي و نفتي و فرآورده هاي نفتي از آنها استفاده می شود؛ البته شركت اصلي كه ايران در زمينه هاي نفت كش ها عمل مي كند، شركتي مستقل است كه زير نظر وزارت نفت است و ما به طور تكميلي ، در برخي جاها در زمينه هاي نفتي هم سرويس مي دهيم.
نحوه مقابله با تحریم بیمه کشتیرانی
داجمر در خصوص تأثیر تحریم ها بر روند بیمه شدن کشتی ها گفت: بعد از آن كه كشتي هاي ايراني از بيمه شدن توسط شركت هاي بيمه تحريم شدند، ايران براي تاسيس يك بيمه مخصوص كشتي ها اقدام كرد كه به آن بيمه (P&I) گفته مي شود؛ ما براي اولين بار درايران صاحب اين بيمه شديم كه با حمايت وسپرده يك ميليارد دلاري دولت نزد بانك مركزي، اين بيمه در كشورهاي مسير تردد كشتي هاي ايراني مورد پذيرش قرار گرفت و ما توانستيم تحريم را خنثي كنيم.
داجمر تأکید کرد: اکنون اين بيمه سابقه خوبي پيدا كرده و بعد از لغو تحريمها هم مي تواند به كار خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: كشتي راني ما در حال حاضر بزرگ ترين ناوگان تجاري در منطقه خاورميانه است و مجموعه فعاليت هاي مختلف را دارد.
داجمر گفت: طبيعتا اگرتحريم ها برداشته شود ظرفيت و پتانسيل توسعه كشتي راني بسيار بالاست مخصوصا كه بيش از 4 هزار دريانورد در كشتي راني فعاليت مي كنند، و موسسات آموزشي براي تربيت دريانورد و نيز زيرساخت هاي لازم براي توسعه دريانوردي را در اختيار داريم.
انتقال تجربیات در زمینه آموزش دریانوردی
داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشتركی که با بسياري از كشورها داشتیم در خصوص انتقال تجربياتمان به ویژه در زمینه آموزش دريانورد اعلام آمادگي كرده ايم؛ زيرا موسسات آموزشي ما تحت نظر سازمان جهاني دريانوردي قرار دارد.
وی تأکید کرد: با بعضي از كشورها در اين زمينه توافقاتي داشته ايم. همچنین مي توانيم شركت هاي مشترك كشتي راني براي حمل و نقل دريايي داشته باشيم كه در گذشته با مصرو كويت چنين تجربه هايي داشته ايم.

پربیننده ترین خبرها