جدیدترین بهانه برای جلوگیری از رانندگی زنان

جدیدترین بهانه برای جلوگیری از رانندگی زنان
سه شنبه 9 مهر 1392 - 18:12

اظهارات یک مبلّغ وهابی سعودی که در مخالفت با رانندگی زنان، مدعی شده بود «رانندگی موجب اختلال در دستگاه تولید مثل می شود»، از سوی کاربران شبکه های اجتماعی با واکنش های تمسخر آمیز فراوان روبرو شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شیخ صالح بن اللحیدان که مشاور قضایی است، اما در "شورای علمای برجسته عربستان" (که حق فتوا دارند) عضو نیست، در گفتگو با سایت "سبق" اعلام کرده بود که طبق یافته های علم پزشکی بالینی، «رانندگی زنان اثر مستقیمی بر تخمدانها دارد و به این دلیل که موقع رانندگی لگن به بالا متمایل می شود اغلب زنانی که به شکل مستمر رانندگی می کنند صاحب فرزندانی با نقایص جسمی مختلف می شوند»(!)

این ادعا در حالی مطرح می شود که زنان فعال اجتماعی در عربستان سعودی به تازگی فراخوان داده اند تا در سایه نبود هیچ گونه متن فقهی مبنی بر ممنوعیت رانندگی بانوان، همه زنان در روز 26 اکتبر آینده با اتومبیل به خیابانها بیایند و به رانندگی بپردازند.

تعداد کسانی که در عرض یک هفته (و پیش از این که سایت مربوط به آن فیلتر شود) موافقت خود را با این فراخوان اعلام کرده اند، به 12 هزار نفر رسیده بود.

شیخ اللحیدان که مشاور روانشناسی نیز هست، ادعا کرده که 33 درصد از زنانی که در کشورهای عربی اقدام به رانندگی می کنند، دچار حادثه می شوند، در حالی که این رقم برای مردان فقط 9 درصد است.
وی همچنین مدعی شد دلالت های قرآن و سنت و قواعد فقهی نشان دهنده ممنوعیت مطلق رانندگی زنان است!

گفتنی است عربستان سعودی تنها کشور دنیاست که رانندگی زنان درآن ممنوع است.

پیش از این نیز در 17 ژانویه 2011 تعداد اندکی از زنان عربستانی به فراخوان فعالان اجتماعی برای نقض این ممنوعیت پاسخ گفتند و بعد از آن نیز یک تومار با 3500 امضا برای پادشاه فرستادند تا شاید این ممنوعیت لغو شود.

فراخوان اخیر که از طریق فیسبوک و توئیتر منتشر شده، بعد از بازداشت 47 زن سعودی به جرم رانندگی در نوامبر 1990، بزرگ ترین اقدام هماهنگ به شمار می آید.

خاطرنشان می شود شیوخ وهابی و از جمله اعضای هیات علمای برجسته عربستان، فتوای حرام بودن رانندگی زنان را صادر کرده و دلیل آن را مشکلات فراوان ناشی از این امر از جمله آزادی زن برای حضور در اجتماع و تردد و ارتباط با دیگران دانسته اند.

علمای عربستان تاکید کرده اند که رانندگی زنان مفسدۀ زیادی دارد که از منافع آن بیشتر است و چه بسا فتح باب مسائل دیگری شود که دارای شر فراوان و به منزله سم خطرناک هستند!

پربیننده ترین خبرها