تعطیلی دولت؛ تاریخ در آمریکا تکرار می شود

تعطیلی دولت؛ تاریخ در آمریکا تکرار می شود
چهارشنبه 10 مهر 1392 - 14:40

آمریکا در حالی روز سه شنبه (9 مهر ماه 1392 برابر با اول اکتبر 2013) اولین روز تعطیلی دولت را پشت سر گذاشت که در این روز بیش از ۷۰۰ هزار کارمند دولت فدرال با مرخصی بدون حقوق مواجه شده و در منازل خود باقی ماندند .

پس از آن‌که مجلس نمایندگان و سنا در کنگره آمریکا نتوانستند درباره بودجه جدید دولت به توافقی برسند، از بامداد روز سه‌شنبه اول اکتبر، بخش‌هایی از دولت آمریکا تعطیل شد و علاوه بر خانه نشین شدن بخش عظیمی از کارمندان دولت فدرال ، پارک‌ها، موزه‌ها و خیلی از ساختمان‌های ملی نیز تعطیل شدند.
به دنبال شوک بزرگ ایجاد شده که ناشی از اختلافات دو حزب مطرح جمهوری خواه و دموکرات ها صورت گرفته است، بازدید کنندگان موزه ها و بناهای یادبود پشت درهای بسته ماندند. مردم می گویند، نمایندگان تصمیم گرفته اند تا دولت را در تنگنا قرار دهند.
روز سه‌شنبه (9 مهر ماه برابر با اول اکتبر) باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان را به خاطر این تعطیلی دولت مقصر دانست و گفت که این‌ها دولت را تعطیل کرده‌اند تا نگذارند بیمه درمانی فراگیر به میلیون‌ها آمریکایی برسد.
وی از کنگره خواست که بودجه را تصویب کند، به تعطیلی دولت پایان دهد و جلوی یک تعطیلی اقتصادی را بگیرد.
قانون بیمه درمانی فراگیر که در سال ۲۰۱۰ تصویب و در دیوان عالی آمریکا تایید شد، اینک به مبحث اصلی اختلافات میان دموکرات ها و جمهوری خواهان تبدیل شده است.
ماجرای شدت یافتن اختلافات میان دو حزب مشهور در آمریکا و تعطیلی دولت از این قرار است که هفته گذشته مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوریخواهان است لایحه ای را تصویب کرد که بر اساس آن بودجه طرح بهداشت و درمان اوباما قطع می شود.  در واکنش به این امر مجلس سنا که تحت کنترل حزب حاکم دموکرات ها است،  لایحه مجلس نمایندگان را رد کرد و آن را پس فرستاد. مجلس نمایندگان چند بار سعی کرد با تغییراتی در لایحه آن را برای تصویب به سنا بازگرداند اما سنا به تلافی اقدام جمهوری خواهان از تصویب آن خودداری کرد و بدین ترتیب دولت به تعطیلی کشیده شد.
به دنبال این مساله جمهوریخواهان پیشنهاد مذاکره با دموکرات ها را ارایه دادند اما اکثریت حزب حاکم در سنا با مخالفت با برگزاری چنین مذاکراتی در واقع بر اجرایی شدن طرح بهداشت و درمان اوباما و موافقت جمهوری خواهان با تصویب بودجه این طرح تاکید کردند.
در حالی که در اولین روز تعطیلی دولت، بیش از ۷۰۰ هزار کارمند دولت فدرال با مرخصی بدون حقوق مواجه شده و در منزل باقی مانده اند، هیچ نشانه ای از مصالحه بین دو طرف دیده نمی شود. اوباما جمهوریخواهان را به افروختن جنگ صلیبی علیه لایحه بهداشت و درمان دولت متهم و پیشنهاد جمهوریخواهان را برای گشودن بخش هایی از دولت رد کره است.
اختلاف بین دو حزب مشهور آمریکا سوای این که کدام حزب مقصر است، مردم این کشور را با رنج و دشواری مواجه کرده است و ادامه چنین وضعیتی بی شک بحران را عمیق تر کرده و به بخش های اقتصادی و سایر سطوح آن کشیده خواهد شد.
اریک کانتور، رهبر جناح اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان تأکید کرد، نمایندگان دموکرات کنگره  برای کاهش درد و رنج‌های مردم آمریکا به سبب تعطیلی دولت فدرال، با ما جمهوریخواهان به هیچ‌ وجه همکاری نمی‌کنند و برای من بسیار شگفت‌آور و غیرقابل درک است که چرا نمایندگانِ دموکرات‌، علیه نظامیان بازنشسته و ضد سکنه واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، رأی می‌دهند.
شهروندان آمریکایی نیز در واکنش به این اختلافات می گویند فقط زندگی مردم عادی است که تحت الشعاع قرار می گیرد و ویران می شود.
در حالی که حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه یکدیگر را مقصر جلوه می دهند، نظرسنجی دانشگاه کوئینپیاک نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا، حزب جمهوری‌خواه را مقصر می‌شمارد. در این نظر سنجی ۷۲ درصد از مردم آمریکا، مخالف تعطیلی دولت فدرال برای جلوگیری از اجرای قانون بیمه درمانی هستند.
هر چند بر این گفته که تاریخ تکرار نمی شود، نمی توان خدشه ای وارد کرد اما آمریکا سرزمین عجایب و شگفتی است و این کشور را باید در این مورد نیز استثنی کرد وتکرار تاریخ را در آن به نظاره نشست.
در حالی روز چهارشنبه (10 مهر ماه 1392) آمریکا وارد دومین روز از تعطیلی دولت دموکرات می شود که این مساله ۱۷ سال پیش در دولت دموکرات بیل کلینتون،  نیز رخ داده بود در آن‌‌زمان هم جمهوری‌‌خواهان با مخالفت در کنگره، مانع تصویب بودجه شدند.

نویسنده: احمد نیکنام

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها