موارد سوء استفاده از کارگران خارجی در قطر

موارد سوء استفاده از کارگران خارجی در قطر
جمعه 12 مهر 1392 - 08:50

سازمان عفو بین المل با اشاره به اعتراضهای مطرح شده علیه قطر در خصوص سوء استفاده از کارگران خارجی، خواستار رعایت قوانین کار در این کشور شد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، "جیمز لینچ" پژوهشگر سازمان رسیدگی به امور کارگران خارجی در منطقه خلیج فارس وابسته به عفو بین الملل تأکید کرد: قوانین فعلی در خصوص حمایت از حقوق کارگران اجرا نمی شود و باید تغییراتی را در این قوانین صورت داد.
وی افزود: در برخی موارد شاهد سوء استفاده از کارگران هستیم که آنها را که تا حد کار اجباری رسیده، ثبت کرده ایم.
افزایش اعتراضها به قطر پس از انتشار گزارشی در روزنامه "گاردین" انگلیس در خصوص "برده داری نوین" در قطر صورت گرفت که خود را برای میزبانی جام جهانی 2022 آماده می کند.
لینچ خاطرنشان کرد: متأسفانه به نظر می آید که سوء استفاده از کارگران در ساخت تأسیسات و ساختمانها به مسأله ای عادی تبدیل شده که این امر بسیار نگران کننده است. در برخی موارد این سوء استفاده به حد کار اجباری می‌رسد.
وی با بیان اینکه حمایت از کارگران برعهده دولت است، خاطرنشان کرد که نتایج تحقیقات به مسئولان قطری ارائه شده و اکنون در انتظار پاسخ آنها است.
لینچ با اشاره به برخی موارد سوء استفاده از کارگران خارجی در قطر گفت: این موارد شامل مصادره گذرنامه، منع کارگران از سفر، بلوکه کردن حقوق برای مدت طولانی و اعمال جریمه‌های مالی به دلیل غیبت از کار می باشد. 90 درصد از کارگرانی که دستمزدهایی پایین دریافت می کنند تأکید کرده اند که گذرنامه های آنان مصادره شده و سازمان عفو بین الملل توانسته در قطر با برخی از کارگرانی که تبعه کشورهای جنوب آسیا هستند، مصاحبه کند.
سازمانهای بین المللی با اعتراض به نحوه برخورد قطر با کارگران خارجی، خواستار تغییر سیاستهای این کشور در این زمینه شده اند.
بر اساس گزارش گاردین، ده ها کارگر نپالی طی هفته های گذشته در قطر جان خود را هنگام کار از دست داده اند.
از سوی دیگر فدراسیون بین المللی فوتبال از دیروز جلسه ای را برای بررسی زمان برگزاری جام جهانی در قطر آغاز کرده؛ چرا که به دلیل گرمای طاقت فرسای قطر در فصل تابستان در خواستهایی برای انتقال زمان برگزاری مسابقات به فصل زمستان مطرح شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها