نخست وزیر عراق به آمریکا می رود

نخست وزیر عراق به آمریکا می رود
يکشنبه 14 مهر 1392 - 14:08

نخست وزیر عراق اواخر ماه جاری میلادی به آمریکا سفر می کند؛ هدف از این سفر بررسی اوضاع امنیتی عراق، بحران سوریه، و توافق نامه راهبردی دوجانبه اعلام شده است.

خبرنگار شبکه العالم در بغداد گزارش داد، مشاور "نوری مالکی" امروز (یکشنبه) به طور رسمی اعلام کرد که اواخر ماه جاری میلادی برای بررسی اوضاع امنیتی کشورش، بحران سوریه و توافق نامه راهبردی دو جانبه عراق و امریکا، به واشنگتن سفر خواهد کرد.
"هوشیار زیباری" وزیر امور خارجه عراق نیز در 19 آگوست گذشته اعلام کرده بود که نخست وزیر این کشور در آینده نزدیک به آمریکا سفر خواهد کرد. وی هدف از این سفر را بررسی روابط دوجانبه در چارچوب توافق نامه همکاری راهبردی، همکاری در زمینه تسلیحات، مبارزه با تروریسم و تحولات منطقه و در صدر آنها بحران سوریه اعلام کرده بود.
آخرین دیدار نوری مالکی و باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در دسامبر سال 2011 و همزمان با خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق در پایان آن ماه انجام گرفت.
"علی الموسوی" مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق امروز در یک کنفرانس خبری گفت: نوری مالکی در 28 اکتبر جاری در صدر یک هیأت بلندپایه دولتی به آمریکا سفر می کند؛ وی در مذاکرات خود با باراک اوباما، درباره وضعیت منطقه به ویژه بحران سوریه بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
الموسوی ادعای برخی رسانه ها در روزهای اخیر مبنی بر مخالفت باراک اوباما با سفر نوری مالکی را به شدت تکذیب و تأکید کرد: مالکی از ابتدای سال جاری تاکنون دو بار دعوت رئیس جمهور امریکا برای سفر به آن کشور را رد کرده است، و سفر ماه جاری نیز براساس دعوت اوباما انجام خواهد گرفت.
مشاور نخست وزیر عراق همچنین درباره موضع امریکا درباره انتخاب نوری مالکی به عنوان نخست وزیر برای سومین دوره متوالی تأکید کرد: این امر، یک موضوع داخلی است که فقط گروهها و طرف های عراق درباره آن حق اظهار نظر دارند و بیگانگان حق ندارند در این باره دخالت کنند.
علی الموسوی تصریح کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دلیل این سفر، دستیابی مالکی به تأیید امریکا برای سومین دوره نخست وزیری است، فقط ساخته و پرداخته تصورات گروههایی است که درباره این سفر نگران هستند.

پربیننده ترین خبرها