توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان به بن‌بست خورد

توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان به بن‌بست خورد
يکشنبه 21 مهر 1392 - 11:26

وزیر خارجه آمریکا گفت: توافقنامه امنیتی میان واشنگتن و کابل تنها پس از حل مسأله مصونیت سربازان آمریکایی امضا خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "جان کری" در دیداری از پیش اعلام نشده به افغانستان رفت و با مسئولان این کشور درباره توافقنامه امنیتی دو کشور و وضعیت حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 گفت و گو کرد.
جان کری در افغانستان گفت: یکی از مسائل مصونیت حقوقی نظامیان آمریکایی است. باید بگویم در صورتیکه وضعیت حقوقی سربازان حل نشود، متاسفانه توافقنامه امنیتی دو جانبه ای وجود نخواهد داشت.
در مقابل "حامد کرزی" رئیس‌جمهور افغانستان تأکید کرد که حق تصیم‌گیری درباره مصونیت قضایی نیروهای آمریکا در افغانستان پس از ۲۰۱۴ را به لویه جرگه (نشست بزرگان و چهره‌های قبایل کشور) واگذار می‌کند. نشست لویه جرگه قرار است طی یک ماه آینده برگزار شود. نظر شرکت‌کنندگان در این نشست در نهایت به پارلمان افغانستان ارسال خواهد شد.
رئیس جمهور افغانستان در مورد مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: تصمیم‌گیری در مورد این موضوع فراتر از صلاحیت دولت افغانستان است و تنها مردم افغانستان می‌تواند در این مورد تصمیم بگیرند.
کرزای پس از دیدار با کری با لحن گلایه‌آمیزی گفت: بعد از امضای پیش نویس پیمان استراتژیک نزدیک به یک‌ونیم سال پیش میان آمریکا و افغانستان، آمریکا در برابر تجاوز خارجی از افغانستان دفاع نکرد و به همین دلیل یک تعریف مشخصی را باید از مداخله خارجی پیدا می‌کردیم.
وزیر خارجه آمریکا نیز در مقابل اظهار داشت: حرفی از مصونیت قطعی در افغانستان درمیان نیست. نظامیان آمریکا اگر قانون افغانستان را نقض کنند، خودمان آنها را محاکمه می کنیم، در هرجایی که نیروهای ما حضور دارند، با همین روش محاکمه می‌شوند و ما نمی‌خواهیم قانون اساسی خود را در افغانستان نادیده بگیریم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها