ادعای صهیونیست‌ها درباره همکاری امنیتی ترکیه با ایران

ادعای صهیونیست‌ها درباره همکاری امنیتی ترکیه با ایران
پنج‌شنبه 25 مهر 1392 - 09:56

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شد که "دولت ترکیه سال گذشته هویت دست‌کم ده جاسوس اسرائیلی را برای تهران افشا کرده است"

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جروزالم پست به نقل از واشنگتن پست، ادعا کرد: ترکیه سال گذشته هویت "ده نفر" از ایرانیانی که در تهران برای اسرائیل جاسوسی می کردند را به اطلاع وزارت اطلاعات ایران رسانده است. دیوید ایگناتیوس ستون نویس واشنگتن پست مدعی است که این مطلب برای نخستین بار افشا می شود.

به نوشته واشنگتن پست، تصمیم دولت ترکیه برای افشای هویت مخبرهای سازمان موساد، ضربه دیگری به روابط اسرائیل - ترکیه بود؛ روابطی که از سال 2010 در پی حمله به ناوگان آزادی غزه، "وخیم" شده است.

دیوید ایگناتیوس ستون نویس واشنگتن پست در این باره می نویسد: تصمیم ترکیه ضربه ای اطلاعاتی به اسرائیل و تلاش آنکارا برای سیلی زدن به تل آویو است.

به نوشته این نشریه، اسرائیل یک گروه از جاسوسان خود که حوزه فعالیتشان در تهران است را از طریق ترکیه اداره می کند، نظارت دقیق مرزی ترکیه در داخل خاک این کشور، باعث شده است ملاقات های محرمانه جاسوسان اسرائیلی با همکاران ایرانی، به دقت مورد نظارت قرار گیرد.

به اعتقاد اسرائیلی ها اگرچه هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با آنها همکاری دارد، اما ترکیه این تصمیم را گرفته و اسرائیلی ها درباره این موضوع با فیدان به رایزنی پرداخته اند. واشنگتن نیز که همپیمان اسرائیل است، تاکنون به این اقدام دولت ترکیه به صورت مستقیم اعتراض نکرده است.

به نوشته دیوید ایگناتویس، اسرائیلی ها، هاکان فیدان را مامور سازمان اطلاعات ایران در آنکارا می دانند.

ایگناتیوس می نویسد: فیدان که ارتباط نزدیکی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دارد، پیش از این نیز اطلاعات حساسی را که توسط آمریکا و اسرائیل در رابطه با ایران جمع آوری شده بود، برای تهران افشا کرده است.

منبع واشنگتن پست می گوید: این مطالب و فهرست جاسوسان به تایید رجب طیب اردوغان رسیده است و احتمالا در واکنش به عدم عذرخواهی اسرائیلی در جریان حمله به کشتی ماوی مرمره ناوگان آزادی که باعث کشته شدن 10 تبعه ترک شد، اردوغان چنین تصمیمی گرفته است.

به ادعای نویسنده این مطالب، احتمالا دلیل مخالفت اسرائیل با عذرخواهی از ترکیه نیز همین اقدام آنکارا بوده است.

ارزیابی آمریکایی ها از اقدام ترکیه این است که موساد از این اقدام به شدت متعجب شده است. واشنگتن پست می نویسد: موساد 50 سال سابقه خوب همکاری با سازمان اطلاعات ترکیه داشته است.

پربیننده ترین خبرها