شرط عجیب طارق الهاشمی برای بازگشت به عراق

شرط عجیب طارق الهاشمی برای بازگشت به عراق
جمعه 26 مهر 1392 - 12:26

طارق هاشمی معاون سابق رییس جمهورعراق اعلام کرد، در صورتی که اتحادیه اروپا برای محاکمۀ "عادلانه" وی در عراق و تبرئه او و همدستانش تضمین دهد، آماده است تا فوراً برای حضور در دادگاه، به بغداد بازگردد.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری العالم، طارق هاشمی که به اتهام هدایت چند عملیات تروریستی در عراق، غیاباً حکم اعدامش صادرشده است، در یک نشست مطبوعاتی در بروکسل گفت: آماده ام همین حالا در برابر دستگاه قضایی عادلانه که برای من و محافظانم فرصتی واقعی برای اثبات تبرئه خود فراهم کند، حاضر شوم.

معاون فراری رییس جمهور عراق، در ادامه اظهارات خود مدحت محمود، رییس شورای قاضیان عراق را به توطئه و همدستی با دفتر نخست وزیری و تسلیم شدن وی در برابر دستورات آن متهم کرد و افزود: فرصت محاکمه عادلانه در عراق وجود ندارد.

هاشمی در نشست مطبوعاتی خود اسناد و فیلمهای ویدیویی به نمایش گذاشت تا به زعم خود، دست داشتن نوری مالکی نخست وزیر عراق و اطرافیانش در شکنجه و نقض حقوق بشر را به اثبات برساند.

وی مدعی شد: اکثر بازداشت شدگان بی گناه هستند در حالی که جنایتکاران واقعی با اطلاع دستگاه های امنیتی آزاد هستند و بهترین گواه بر این مدعا، فروپاشی امنیتی مستمر و تداوم حوادث و ترورها و عملیات کوچاندن طائفه ای با حمایت دستگاه های امنیتی مرتبط با نوری مالکی است.

معاون پیشین رییس جمهور عراق که قرار بازداشت بین المللی علیه وی صادر شده است، توانسته با یک دعوتنامه رسمی از کمیته امور خارجی پارلمان اروپا به بروکسل برود. البته وی نتوانست نشست مطبوعاتی خود را در مقر پارلمان اروپا برگزار کند.

برخی نزدیکان هاشمی تاکید کردند که مارتن شولتز رییس پارلمان اروپا تحت فشار "کشورهای عضو" در اتحادیه اروپا، رسما وی را از ورود به این پارلمان منع کرده است.

طارق هاشمی که تا  ماه می 2011 معاون رییس جمهور عراق بود، پس از فرار از کشور، در سپتامبر 2012 به صورت غیابی و به اتهام قتل چند قاضی و یک وکیل زن و یک سرلشکر، به اعدام محکوم شد، اما وی آنها راقاطعانه رد کرده و تاکید می کند که قربانی یک پیگرد قضایی با اهداف سیاسی است که نوری مالکی در پس پرده آن است.

پس ازمتهم شدن وی در دسامبر2011 به همدستی با تروریستها و رهبری برخی از گروههای "فرق الموت" و صدور حکم بازداشت وی، هاشمی به منطقه کردستان عراق گریخت و سپس به قطر و عربستان رفت و پس از آن راهی ترکیه شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها