روسیه از مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو2 خبر داد

روسیه از مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو2 خبر داد
جمعه 26 مهر 1392 - 19:52

گنادی گاتیلف معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: دیدار مقدماتی سه جانبه روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد برای شرکت در کنفرانس ژنو2 اوایل ماه آتی برگزار خواهد شد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت: ما آماده همکاری و حضور در کنفرانس ژنو در هر زمانی هستیم که طرف های دیگر توافق کنند، لذا این دیدار می تواند اوایل ماه نوامبر برگزار شود.

گاتیلف ادامه داد: چندین بار درباره برگزاری کنفرانس ژنو2 گفتگو شده است. مسکو و واشنگتن از ماه می اجرای مصوبات ژنو 1، توقف خشونت ها و اجرای مرحله انتقالی را خواستار شده اند، اما اختلافاتی درباره نقش بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دوران انتقالی به وجود آمد.     

این مقام روس تصریح کرد: در حال حاضر تلاش هایی برای رسیدن به هماهنگی از طریق دیدار مقدماتی ژنو 2 در حال انجام است، هدف از این تلاش ها دستیابی به تفاهم برای برگزاری کنفرانس، تعداد شرکت کنندگان نظام و مخالفان است و هنوز درباره زمان کنفرانس به توافق رسیده نشده است.    

دولت سوریه با شرکت بدون پیش شرط در کنفرانس ژنو2 موافق کرده است، اما مخالفان دچار چنددستگی هستند.

گروهی از مخالفان سوری با نام "ائتلاف ملی" به شرط بهبود اوضاع نظامی، تاسیس دولت انتقالی با اختیارات کامل، حاضر به شرکت در کنفرانس ژنو2 شده است. این گروه با هر گونه ایفای نقش اسد در مرحله انتقالی مخالفت کرده است. از سوی دیگر گروه دیگری از مخالفان با نام "شورای ملی" به طور ضمنی اعلام کرده است که اگر "ائتلاف" در کنفرانس شرکت کند، خودشان در کنفرانس مشارکت نخواهند داشت.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا گفته است که اخضر ابراهیمی فرستاده این سازمان در امور سوریه در حال فراهم نمودن مقامات برگزاری کنفرانس در اواسط نوامبر است.

وزارت خارجه روسیه نیز برگزاری کنفرانس ژنو 2 را در ماه آینده اعلام کرده است و جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز زمان برگزاری این کنفرانس را هفته دوم ماه آینده دانست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها