رئیس اطلاعات قطر در لبنان به دنبال چیست؟

رئیس اطلاعات قطر در لبنان به دنبال چیست؟
سه شنبه 30 مهر 1392 - 13:48

رئیس سرویس اطلاعاتی قطر کمی بعد از رسیدن شهروندان ربوده شده لبنانی به خاک این کشور، وارد بیروت شد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "آسیا" وزیرامور خارجه قطر به همراه "غانم الکییسی"، رئیس اطلاعات این کشور، در فاصله کوتاهی از رسیدن 9 گروگان آزاد شده لبنانی به کشورشان وارد بیروت شدند.
خبرگزاری لبنانی آسیا به نقل از منابع آگاه خود نوشت: الکییسی و وزیر امور خارجه قطر اجرای بخش پایانی مبادله اعزاز  را دنبال می کنند.
یکی از شرط های مبادله مزبور آزادی شماری از زنان زندانی گروه های مسلح توسط دولت سوریه بوده است.
به نوشته آسیا آزادی شهروندان لبنانی، پیش از برآورده شدن شرط مزبور، ناشی از دخالت قطر بوده است؛ درنگ مقامات سوریه در  اجرای این شرط می توانست به شکست یا توقف مبادله گروگان ها بیانجامد اما وزیر امور خارجه قطر با اعلام رسیدن گروگان های لبنانی به خاک ترکیه مانع این شکست شد و ترک ها را وادار به اجرای توافقنامه کرد.
ترکیه و قطر در باره اجرای شرط مورد نظر، به گروهک رباینده شهروندان لبنانی تضمین داده بودند. این گروهک تحت نفوذ امنیتی مستقیم ترکیه است.
آسیا البته دستاورد مزبور را ناشی از اعتبار منطقه ای و بین المللی مدیر کل امنیت لبنان نیز دانسته است که روابط "بسیار خوبی" با شخصیت های نزدیک به بشار اسد دارد و قطری ها وترک ها نیز به وی اعتماد دارند.
شایان ذکر است که دو اسقف مسیحیان سوریه نیز در اردیبهشت ماه گذشته در شمال سوریه ربوده شدند؛ گفته می شود لبنان علاوه بر مذاکرات و به سرانجام رساندن توافقنامه مبادله اعزاز، در آینده شاهد پیگیری آزادی این دو اسقف نیز خواهد بود.
بنابر این گزارش دو خلبان ترکیه نیز مطابق توافقنامه مزبور، پس از آزادی 9 شهروند لبنانی آزاد و به کشورشان تحویل داده شدند.
دو خلبان ربوده شده تُرک پس از آزادی در لبنان ، شنبه شب ساعت 23 به وقت محلی با یک فروند هواپیمای قطری وارد فرودگاه آتاتورک در استانبول شدند.
در واکنش به گروگان‌ گیری چند شهروند لبنانی در شمال سوریه توسط یک گروه شورشی که از حمایت دولت ترکیه برخوردار است، این دو خلبان ترکیه ای ربوده شدند و در پی آزادی این چند شهروند لبنانی، این خلبانان نیز آزاد شدند.
دو خلبان شرکت هواپیمایی ترکیه در تاریخ نهم آگوست در بیروت به دست افراد ناشناس ربوده شده بودند. هدف از این عملیات فشار بر آنکارا برای تسریع بخشیدن به روند آزادی 9 زائر لبنانی عنوان شده بود.
شهروندان لبنانی در ماه می 2012 در استان حلب واقع در شمال سوریه، هنگام بازگشت از یک سفر زیارتی از ایران، در مسیر ترکیه به سوریه، توسط یک گروه مسلح ربوده شده بودند. ربایندگان ادعا می کردند این لبنانی ها از نیروهای حزب الله هستند که در حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می جنگند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها