اعتراض گسترده مردم قطر به زندانی شدن شاعر عرب

اعتراض گسترده مردم قطر به زندانی شدن شاعر عرب
سه شنبه 30 مهر 1392 - 13:59

دادگاه قطر روز دوشنبه حکم زندانی شدن 15 ساله محمد بن راشد العجمی شاعر قطری را به اتهام اقدام تحریک آمیز علیه نظام قطر در یک قصیده صادر کرد که این اقدام باعث خشم و ناراحتی برخی شخصیت های بازر مردم و اعضای طائفه وی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دادگاه قطر حکم نهایی خود درباره محمد بن راشد العجمی ملقب به ابن الذیب را به اتهام اقدام تحریک آمیز علیه نظام این کشور در یک قصیده را صادر کرد که خشم مردم را به همراه داشت و وکیل این شاعر قطری حکم یاد شده را سیاسی توصیف نمود.
به گزارش روزنامه العرب چاپ لندن - وابسته به امارات متحده عربی - برخی منابع گفتند که اعضای دو قبیله مره و العجمان از این حکم ظالمانه و اقدام مسئولان قطری در ظلم و ستم به اعضای قبیله این شاعر ابراز خشم و نارضایتی کرده اند.
برخی محافل قطری گفتند که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از طریق میانجیگران در پیامی به اعضای دو قبیله مره و العجمان به آنها اطمینان داده است که دستور عفو این شاعر را صادر خواهد کرد بویژه که برخی از اعضای این دو قبیله امیر قطر را به اهمال در پرونده محمد بن راشد العجمی و تسویه حساب های شخصی با قبیله وی متهم کردند.
نجیب النعیمی وکیل محمد بن راشد العجمی گفت: دادگاه فرجام خواهی حکم 15 سال زندان موکل من را تایید کرده است.
وی افزود: این حکم سیاسی بوده و قضایی نیست چرا که وی به گفته برخی فعالان، به خصوص به خاطر سرودن قصیده ای درباره حوادث بهار عربی محکوم شده است.
صدور حکم علیه ابن الذیب اعتراض شخصیت های بارز و سازمان های حقوق بشری را به همراه داشت که محاکمه این شاعر را در چارچوب محاکمه زندانیان سیاسی توصیف کردند که در دوران انقلاب ها دیگر قابل قبول نیست.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دراشاره به صدور حکم علیه این شاعر قطری اعلام کرده بود که پاریس اقدامات علیه شاعران را نمی پذیرد.
وی افزود که درباره این مسئله با مسئولان قطری گفت وگو کرده است.
فابیوس گفت: صحبت می کنم و وقتی صحبت می کنم امیدواریم که به آن گوش فرا داده شود.
سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه اعلام کرد: دادستانی کل قطر ممکن است که در وارد کردن اتهام به شاعر قطری به قصیده ای استناد کرده است که در سال 2010 میلادی سروده شده و حاوی انتقاد از امیر وقت این کشور بوده است اما برخی فعالان در حوزه خلیج فارس به این سازمان گفتند که علت واقعی بازداشت ابن الذیب به خاطر قصیده ای سیاسی تحت عنوان "قصیده یاسمین" است که وی بعد از بهار عربی در سال 2011 میلادی سرود و آن را منتشر کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها