دلیل تیرگی روابط عربستان و آمریکا از زبان شاهزاده سعودی

دلیل تیرگی روابط عربستان و آمریکا از زبان شاهزاده سعودی
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 13:47

چرخش مواضع آمریکا در قبال سوریه و منصرف شدن از اقدام نظامی ضد این کشور و همچنین تحولات صورت گرفته در زمینه نزدیکی روابط ایران و آمریکا به شدت مقامات عربستان سعودی را نگران کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ترکی الفیصل" رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان گفت، توافق آمریکا و روسیه درباره انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه بیهوده و بی ارزش است و هدف از این توافق اجتناب اوباما از حمله نظامی به سوریه است.
توافق آمریکا و روسیه باعث بروز نوعی تیرگی در روابط آمریکا و عربستان شده است؛ البته روابط واشنگتن و ریاض پس از حملات 11 سپتامبر 2001 نیز تا حد زیادی تیره شد؛ زیرا اکثر عاملان این حملات اتباع عربستانی بودند .
خودداری ریاض از پذیرفتن کرسی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته گذشته در اعتراض به آنچه " تعامل دو گانه سازمان ملل " خواند ، بیانگر عدم رضایت دولتمردان عربستانی از سیاست های خارجی اوباما است  .
فیصل در ادامه اظهارات خود تأکید کرد که عربستان در اعتراض به ناتوانی شورای امنیت در قبال مسأله سوریه و اجرای قطعنامه های مربوط به فلسطین، از پذیرفتن کرسی غیردائم شورای امنیت برای همیشه امتناع خواهد کرد .
فیصل در مرکز ملی روابط آمریکا و اعراب در واشنگتن اظهار داشت: شورای امنیت ناکارآمد است و امتناع عربستان از پذیرفتن کرسی غیردائم این شورا در اعتراض به ناکارآیی آن عجیب نیست .
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در  لندن اعلام کرد که روز دوشنبه در پاریس با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان نگرانی های دولت ریاض را بررسی کرد .
کری گفت : من به الفیصل گفتم که عدم توافق با ایران بهتر از امضای توافقنامه بد است .
کری در جمع خبرنگاران در لندن اظهار داشت : من کاملا مطمئن هستم که آمریکا و عربستان همچون گذشته دو دوست و متحد صمیمی و مهم باقی خواهند ماند .
این در حالی است که "بندر بن سلطان" رئیس اداره اطلاعات عربستان که 22 سال سفیر عربستان در آمریکا بود ، یکی از دولتمردان افراطی عربستان خصوصا در مساله ایران محسوب می شود؛ اخیرا به دیپلماتهای اروپایی گفته است که کشورش در اعتراض به مواضع آمریکا در قبال سوریه و ایران روابط خود را با آمریکا محدود می کند.
خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از یک منبع آگاه از سیاستهای عربستان سعودی تأکید کرد، "بندر بن سلطان" به دیپلماتهای اروپایی گفته است که واشنگتن نتوانست اقدامی فعال در زمینه بحران سوریه و مسأله فلسطین صورت دهد و اکنون در حال نزدیک شدن به ایران است و از آن گذشته، حمایت عربستان از (رژیم) بحرین را تأیید نکرده است.
پس از خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین در 14 فوریه و شدت گرفتن این انقلاب با وجود سرکوب خونبار مردم به دست نیروهای رژیم آل‌خلیفه، عربستان سعودی برای جلوگیری از سرنگونی این رژیم، نیروهای نظامی خود را به بحرین اعزام کرد.
رویترز تأکید کرد که هنوز مشخص نیست که آیا پادشاه عربستان از این مواضع نقل شده از بندر بن سلطان حمایت می کند یا خیر.
به گفته این منبع، این تغییر موضع عربستان سعودی در قبال آمریکا تحولی بزرگ است، و عربستان سعودی دیگر نمی‌خواهد پیرو سیاستهای آمریکا باشد.
بندر به دیپلماتهای اروپایی تأکید کرده که روابط با آمریکا از زمانی که سعودی‌ها احساس کردند آمریکا بیشتر به ایران نزدیک می‌شود، در حال تیره شدن است.
این منبع از ارائه جزئیات بیشتری در خصوص اظهارات بندر بن سلطان که طی روزهای اخیر مطرح شده، خودداری کرد ولی گفت که این تغییر روابط تأثیری گسترده بر قراردادهای تسلیحاتی و نفتی خواهد گذاشت.
دیپلمات های برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس معتتقدند که بندر بن سلطان سال 2005 به علت اختلاف با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان درباره نوع سیاست های خارجی این کشور جایگاه خود را نزد ملک عبدالله از دست داد ولی سال 2012 به ریاست سرویس اطلاعاتی منصوب شد تا نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را سرنگون کند .
نارضایتی عربستان از آمریکا درپی انصراف واشنگتن از تصمیم حمله نظامی به سوریه بیشتر شد .
آمریکا درپی موافقت سوریه با انهدام تسلیحات شیمیایی، از حمله نظامی به سوریه منصرف شد .
"کریس وان هولن " عضو مجلس نمایندگان آمریکا دیروز گفت : عربستان برای اجبار اوباما به انجام اقدام نظامی علیه سوریه تلاش می کند .
هولن گفت : آنها (دولتمردان عربستانی) این پیام را به ما می فرستند که آمریکا باید در سوریه دخالت نظامی کند، در حالی که من معتقدم دخالت نظامی در سوریه اشتباهی بزرگ است .
سخنان مسئولان سعودی و مطالب منتشر شده در رسانه‌های این کشور، آشکارا بیانگر آن است که عربستان از نزدیکی و همگرایی اولیه آمریکا و ایران به شدت نگران شده است.

پربیننده ترین خبرها